keskiviikko 14. marraskuuta 2007

Press 14.11.2007

Loviisan Sanomat 14.11.2007

TVO ja Fortum eivät huoli Fennovoimaa osakkaaksi ydinjäteyhtiö Posivaan
Ktm voi määrätä Posivan ottamaan Fennovoiman käytetyn ydinpolttoaineen Olkiluotoon

Fennovoimalta pääsy kielletty, sanoo parhaillaan käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitustilaa Olkiluodossa rakentava Posiva Oy. Ydinenergialaki antaa kuitenkin ktm:lle mahdollisuudet pakottaa ydinvoimayhtiöt yhteistyöhön ydinjätteiden loppusijoittamiseksi

Ruotsinpyhtään Kampuslandetissa, Simossa ja Pyhäjoella ydinvoimalan sijoituspaikkaa tutkiva Fennovoima Oy etsii yhä sijoituspaikkaa myös mahdollisen ydinvoimalansa käytetylle ydinpolttoaineelle. Fennovoima sanoo pyrkivänsä edelleen mukaan Teollisuuden Voiman ja Fortumin perustamaan ydinjäteyhtiö Posivaan, joka on kuitenkin kieltäytynyt ottamasta vastaan Olkiluotoon muiden kuin omistajiensa jätteitä. Esille on noussut ydinenergialain 29. pykälä, jonka perusteella kauppa- ja teollisuusministeriö voi tarvittaessa pakottaa Posiva Oy:n ottamaan vastaan myös Fennovoima Oy:n ydinvoimalan käytetyn ydinpolttoaineen.

-Me ollaan lähdetty liikkeelle siitä, että Suomessa on luotu kansallinen ratkaisu siinä vaiheessa, kun ydinjätteiden vienti ja tuonti maahan kiellettiin lailla. Siitä löytyy viitteitä lainsäädännöstä, ja kaikki osapuolet ovat pitäneet sitä kansallisena ratkaisuna aina viime kesäkuuhun saakka, jolloin tekstejä muutettiin, kommentoi Fennovoiman viestintäjohtaja Pasi Natri eilen. Fennovoima perustettiin kesäkuussa. Natrin mukaan Fennovoima on lähettänyt kirjallisen neuvotteluesityksen yhteistyöstä Posivalle ja sen taustayhtiöille Fortumille ja TVO:lle, mutta neuvottelukosketusta ei Natrin mukaan ole vielä syntynyt.

Pyrkimys Posivan osakkaaksi

-Emme tietenkään pyri vapaamatkustajaksi Posivaan, vaan katamme osuutemme hankkeen kaikista kustannukset, jotka ovat syntyneet jo ennen Posivan perustamista sekä sen jälkeen, Natri kertoi. Hänen mukaansa Fennovoiman tavoitteena on päästä Posivan täysvaltaiseksi osakkaaksi. Natri uskoi, että yhteistyöhön päästään yhtiöiden kesken neuvotteluteitse ilman valtiovallan puuttumista.

-Kansallisten ratkaisujen puitteissa ydinjäteasioita on hoidettu muuallakin maailmassa, Natri sanoi.

Posiva Oy:n viestintäpäällikön Timo Seppälän mukaan Olkiluodossa ei ole paikkaa Fennovoiman jätteille.

-Posivan sunnitelmissa ja luvissa on otettu huomioon vain nykyisten Olkiluodon ja Loviisan voimaloiden sekä kahden uuden yksikön eli FIN5:n ja FIN6:n käytetty polttoaine. Sen perusteella 9000 tonnia on maksimimäärä. Olisi väärin antaa mitään sellaista viestiä, että Fennovoimankin jäte voidaan tuoda tänne, Seppälä sanoi. Tilojen laajentaminen edellyttäisi myös uutta YVA- ja periaatepäätösprosessia.

”Fennovoima tehköön omat ratkaisunsa”

-Kyllä Fennovoiman täytyy itse lähteä selvittämään omaa loppusijoitusratkaisuaan. On hieman kummallista, että Fennovoima on julistanut tuovansa käytetyn ydinpolttoaineen meille, Seppälä sanoi eilen. Hänen mukaansa ydinenergialain pakkopykälää ei ole koskaan sovellettu käytäntöön.

Kauppa- ja teollisuusministeriön yli-insinööri Jorma Aurela vahvistaa, että ydinenergialain 29. pykälä antaa valtiolle mahdollisuuden määrätä yhtiöt ydinjäteyhteistyöhön. Hänen mukaansa ydinjätekysymys ei kuitenkaan ole ajankohtainen vielä pitkään aikaan.

-Me emme osallistui tähän keskusteluun yhtiöiden välillä. Uskomme ja toivomme, että ydinvoimayhtiöt pystyvät itse järkevästi ratkaisemaan loppusijoituskysymyksen, kun sen aika on, Aurela kertoi eilen Loviisan Sanomille. Yhtiöiden on otettava kantaa ydinjätekysymykseen ajankohtaisissa YVA-selvityksissä. Aurelan mukaan käytetyn ydinpolttoaineen ratkaisujen ei tarvitse olla lopullisia vielä YVA-vaiheessa, vaikka vaihtoehdot pitääkin olla esillä.

-Tämä on uusi tilanne alalla. Yksi mahdollisuus on, että teollisuus pääsee sopimukseen ydinjäteasiassa YVA-prosessien aikana. Jos niin ei käy, ministeriö on valmis odottamaan ratkaisua vielä YVA:n jälkeekin. YVA:n pitää silti olla uskottava, Aurela muotoili.

Oma ratkaisu olisi hätiköintiä

-Toinen vaihtoehtohan olisi, että Fennovoima lähtisi nyt liikkeelle kokonaan oman ratkaisunsa kanssa, ja silloin se olisi ehkä mennyt asiassa liian pitkälle. Käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitus on niin pitkällä tulevaisuudessa, että liian lopullisia päätöksiä ei pidä tehdä liian aikaisinkaan, varsinkaan jos ne sitovat liian pitkälle päättäjien käsiä, Aurela sanoi.

-Periaatepäätöshakemusprosessi ja ydinenergialaki ovat sikäli mielenkiintoisia, että poliitikothan voivat käyttää sitä (29.) pykälää vaikka yhteiskunnan kokonaisetua pohdiskeltaessa, Aurela sanoi. Aurela ei halua spekuloida aiheella, mutta käytännössä se saattaa merkitä, että uuden ydinvoimalan luvan ehdoksi voidaan asettaa kansallinen yhteistyö ydinjätteen loppusijoituksessa. Kokonaan oman loppusijoituspaikan rakentaminen olisi Fennovoimalle taloudellisesti raskasta.

”Yhteistyöpakko säädettiin IVO:n ja TVO:n välille”

Ydinenergialain 29. pykälässä todetaan, että ”ktm voi määrätä eri jätehuoltovelvolliset hoitamaan jätehuoltotoimenpiteitä yhteisesti, jos siten voidaan lisätä turvallisuutta tai pienentää merkittävästi kustannuksia tahi jos muut painavat syyt sitä vaativat”. Laissa mainitaan myös kustannusten jakamisesta yhteistyöhön pakotettavien kesken. Ydinjäteyhteistyöhön velvoittava pykälä otettiin ydinenergialakiin, kun Imatran Voiman ydinjätteen junakuljetuksia Neuvostoliiton Tseljabinskissa sijaitsevalle Majakin jälleenkäsittelylaitokselle oltiin kieltämässä lailla. Kauppa- ja teollisuusministeriössä haluttiin varmistaa, että TVO ja IVO ryhtyvät yhteistyöhön yhteisen loppusijoitusratkaisun kehittämiseksi. Pykälää ei silloin tarvittu testata, sillä TVO hyväksyi IVO:n Posiva Oy:n osakkaaksi 40 prosentin osuudella.
Arto Henriksson

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

"Natri uskoi, että yhteistyöhön päästään yhtiöiden kesken neuvotteluteitse ilman valtiovallan puuttumista."

Ja Ruotsinpyhtään kunnanvaltuusto uskoi, että YVA -menettely vastaa vielä avoimina oleviin kysymyksiin laitoksen soveltuvuudesta Ruotsinpyhtään saaristoon.

Miten paljon uskoa vaaditaankaan kansalaiselta, joka tietää, että edes Posivan joukkohautaan pääseminen ei ole Fennovoimalle 100% tae siitä, että ongelmat radioaktiivisen jätteen kanssa ovat ohi? Ja että YVA-menettely on juridisten perusteidensa takia "ilman aineellista sääntelyä heikko ympäristönsuojelu- ja osallistumisväline" (Ismo Pölönen, Joensuun yliopisto). Kokemustiedon perusteella ydinvoiman kaltaisissa monimutkaisissa kysymyksissä "teatteria" (Thomas Rosenberg, Loviisa-liike).

Kunnioitan uskoa ja luottamusta, niillä on ehdottomasti paikkansa tämän päivän maailmassa. Sähkökatkaisijaa napsauttaessani toivoisin kuitenkin, että tekoni seuraukset olisivat tutkittua tietoa, eivätkä perustuisi siihen, mitä kukakin uskoo.
Varsinkin kun tekniikoita sähkökatkaisimen napsauttamiseen turvallisin mielin meille heikkouskoisillekin on.