Eurooppalainen vihreä eduskuntaryhmä julkisti eilen Euroopan parlamentissa raportin "World Nuclear Industry Status Report 2007", jonka mukaan ala on luisumassa alamäkeä eikä suinkaan nousemassa uuteen kukoistukseen, kuten Suomessa ja Itä-Uudellamaallakin halutaan uskoa. Suomi on raportissa mukana surullisena esimerkkinä suureellisista suunnitelmista.
"In stark contrast to the claims of the nuclear industry and its talk of a renaissance, nuclear energy is in decline. The shrinking of nuclear in Europe is particularly notable, with ten power plants being permanently withdrawn from the network since the last report in 2004.With fewer plants being built and existing plants becoming more decrepit, it seems clear that the grandiose ambitions of the nuclear industry will remain in the realm of fantasy."
read more
torstai 22. marraskuuta 2007
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
1 kommentti:
Luin jostain aivan päinvastaisen raportin, ydinvoimalobbyn toimesta. Ihmettelin, kunnes törmäsin seuraavaan laskelmaan: uusien ydinvoimahankkeiden määrä voi näyttää suurelta, mutta samaan aikaan vanhaa kapasiteettia suljetaan niin paljon, että vuotuinen nettolisäys ydinvoiman tuotannossa on 2000 MW. Samaan aikaan kuin esim. tuulivoiman vuotuinen nettolisäys on 13000 MW.
Että lähempänä totuutta näyttää olevan tämä kuva ydinvoiman "renessanssista".
Lähetä kommentti