lauantai 3. marraskuuta 2007

PRESS 02.11.2007

MTV3 / 02.11.2007
Posiva ei huoli Fennovoiman ydinjätteitä

mtv3:n artikkeli aiheesta täällä

Jakobstads Tidning / FNB 02.11.2007
Posiva tar inte emot avfall från Fennovoima

Posiva, som tar hand om slutförvaringen av kärnbränsle, tar inte emot avfall från kärnkraftsverket som Fennovoima planerar. Det här skriver tidningen Länsi-Suomi som utkommer i Raumo. Enligt tidningen tar Posiva vara emot kärnavfall från Industrins kraft och Fortum till förvarningsanläggningen i Olkiluoto.Industrins kraft och Fortum äger Posiva. Deras projekt att bygga ett nytt kärnkraftsverk tävlar med Fennovoimas projekt.Huvudägare i Fennovoima är det tyska energibolaget Eon och flera finländska energi- och industriföretag.Om Posiva inte tar emot Fennovoimas avfall försätter det bolaget i en svår situation. Den finländska lagen tillåter inte att kärnavfall förs utomlands och att bygga ytterligare en förvaringsanläggning är ekonomiskt omöjligt.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Fennovoima yrittää tehdä Posivan kannasta ja ydinjätteiden loppusijoituspaikasta kansallisen kysymyksen.

Tämä keskustelu saattaa pahimmillaan johtaa siihen, että voimalan mahdollista sijoituspaikkaa ryhdytään arvioimaan myös tulevana ydinjätteiden loppusijoituspaikkana.

Kun YVA etenee, tämä kysymys nousee varmasti esiin.

Vaikka Ruotsinpyhtään kunnanhallitus ja -valtuusto sitkeästi pysyvät kannassaan, jonka mukaan YVA-päätöksessä ei ole kyse voimalan sijoittamisesta, olisi varmaan paikallaan herättää kunnassa keskustelua siitä halutaanko alueelle voimalan lisäksi myös ydinjätteiden kaatopaikka.