maanantai 26. marraskuuta 2007

Palaako energiajätti E.ON takaisin kotiin?

Kansainvälinen IEA otsikoi näyttävästi maaselvitysraporttinsa Saksan osuudessa:

"Kansainvälinen energiajärjestö IEA suosittelee Saksalle ydinvoiman käytön sallimista.

Maatutkimuksensa loppuraportissa järjestö patistaa Saksaa pyörtämään päätöksensä ydinvoiman alasajosta ja päättämään pikaisesti ydinjätehuollon järjestämisestä. Mikäli Saksa luopuu ydinvoimasta, maata uhkaavat niin hiilidioksidipäästöjen kasvu, sähkön kallistuminen kuin energiaturvallisuuden heikentyminen.

IEA muistuttaa, että suljettavat ydinvoimalat korvattaisiin ruskohiilen, kivihilen ja maakaasun poltolla. Uudelle tuulivoimallekin jouduttaisiin rakentamaan hiiltä ja kaasua käyttävää varavoimaa.

Saksan punavihreä hallitus päätti vuonna 2000 sulkea maan kaikki ydinvoimalat ennen niiden normaalin käyttöiän päättymistä. Voimaloiden on sallittu tuottaa keskimäärin 32 vuoden käyttöaikaa vastaava teho. Määrä on puolet laitosten normaalista käyttöiästä.

Tähän mennessä on suljettu kaksi laitosta. Staden 672 megawatin ydinvoimala suljettiin vuonna 2004 ja Obrigheimin 357 megawatin laitos seuraavana vuonna. Nykyarvion mukaan kaikki laitokset on suljettu vuoteen 2023 mennessä.

Korvaavaa tuotantokapasiteettia pitäisi rakentaa puolessatoista vuosikymmenessä yli 20 300 megawattia. Kolmannes määrästä tarvittaisiin jo viidessä vuodessa, kun vanhoja ydinvoimaloita pitäisi sulkea."

Näyttääkin siltä, että saksalaisen energiajätti E.ON:in Suomen valloitus johtui sikäläisen energiapolitiikan muutoksesta 2000-luvun taitteen jälkeen.
Nyt olisi E:on:in syytä palata kipin kapin kotikonnuilleen ydinvoimalaitoksia rakentamaan ja käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituspaikkoja kaivamaan.
Ruotsinpyhtää on väärä osoite.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Pöyristyttävä tieto! Energiatuotannon saksalainen jättiläinen E.ON, rantautunut Suomeen ja pyrkimässä Ruotsinpyhtään saaristoon laajentaakseen ydinsähkön tuotantoa, vaikka kotimaassaankin olisi tekemätöntä työtä yllin kyllin.
"Maatutkimuksensa loppuraportissa järjestö patistaa Saksaa pyörtämään päätöksensä ydinvoiman alasajosta ja päättämään pikaisesti ydinjätehuollon järjestämisestä."
Ei kaiketi IEA:n raportti sitä edellytä, että ne E:ON:in ydinpolttoainejätteet on tuotettava Ruotsinpyhtään saaristossa ja jätteetkin haudattava Suomeen?

Anonyymi kirjoitti...

Saksan ydinjätehuolto saattaa olla sellainen kysymys, jossa EON ja Fennovoima kääntävät katseensa Suomeen ja ehdolla oleville voimalan sijoituspaikkakunnille.

Jos samalla Posiva kieltäytyy ottamasta Fennovoiman ydinjätteitä, yhtälö muodostuu helposti sellaiseksi, jossa voimalan kylkeen rakennetaan loppusijoituspaikka, johon voidaan tuoda ydinjätteitä myös ulkomailta, esimerkiksi Saksasta

Tätä ei varmaan Ruotsinpyhtäällä tai missään muuallakaan Suomessa haluta, vaikka verotuloja luvattaisiinkin.

Anonyymi kirjoitti...

Aina kun ydinvoiman alasajosta puhutaan, muistetaan mainita, että korvaava energiatuotanto aiheuttaa mittavia hiilidioksidipäästöjä ja että tuulivoiman osuus energiatuotannosta on merkityksetön tarpeeseen nähden.

Tosi on.

Tuulivoiman osuus on pieni ja pysyy pienenä siihen saakka kunnes sen rakentamista ryhdytään tosissaan edistämään.

Suomessakin tuulee ja jos tuo ilmainen ja saasteeton energia saataisiin talteen, ehkä uusien ydinvoimaloiden rakentaminen kävisi ajan myötä tarpeettomaksi.

Ydinvoiman vaihtoehtoja on olemassa, vaikkakaan ne eivät tunnu olevan kovinkaan mediaseksikkäitä yleisessä energiakeskustelussa, joka pitkälti nojaa siihen, että energiaa täytyy välttämättä saada lisää, paljon ja nopeasti.

Olisiko syytä kääntää tämän keskustelun painopistettä siihen suuntaan missä oikeasti pohdittaisiin saasteettomia, riskittömiä ja työllistäviä energiantuotantovaihtoehtoja, kuten esimerkiksi tuulivoimaa.