perjantai 9. marraskuuta 2007

PRESS 09.11.2007

Loviisan Sanomat 09.11.2007
Loviisa tyytymätön maakuntakaavaan

Itä-Uudenmaan maakuntakaavaluonnoksessa osa Kampuslandetista ja Gäddbergsöstä on merkitty maakunnallisesti merkittäviksi alueiksi.

Loviisan kaupunki on erittäin tyytymätön maakuntakaavaehdotukseen, jonka kohtalosta maakuntavaltuusto kokoontuu päättämään Loviisaan ensi maanantaina. Loviisan kaupunginhallitus totesi kannanotossaan maanantaina, että kaupungin strategisista aluevarausesityksistä antamat lausunnot on jätetty huomiotta tai että kaavaehdotus on puutteellinen. Kaupunginhallitus piti ehdotusta Loviisan seudun kannalta kestämättömänä, mikäli muutoksia ei tehdä.
Loviisaa hiertävät erityisesti Länsiportin alue ja Atomitien tiemerkintä. Kaavaehdotus ei nykyisellään mahdollista vähittäiskaupan suuryksikköjen rakentamista Länsiportin alueelle ja Atomitien kaavamerkintä on kaupungin mielestä liian kevyt.
Loviisan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja ja maakuntavaltuuston ensimmäinen varapuheenjohtaja Agneta Alm sanoo, että kaavoitusprosessi on jatkuva. Kaupunki pyrkii kuitenkin saamaan haluamansa muutokset maanantain kokoukseen. Jos kaavasta joudutaan äänestämään, enemmistön kanta ratkaisee.
Loviisan naapurit ovat Almin mukaan kallistumassa kaavaehdotuksen hyväksymisen kannalle. Loviisan ohella Sipoo on tyytymätön ehdotukseen.
Kaavatyöstä maakuntaliitossa vastaava kaavoituspäällikkö Oskari Orenius sanoo, että Länsiportin työpaikka-alueen varaus merkitsee käytännössä sitä, että alueelle voi tulla iso autokauppa tai huonekaluliike, mutta ei vähittäiskaupan suuryksikköä. Atomitien kaupungin toivomaa kevyempää merkintää hän perustelee sillä, että vahvempi merkintä edellyttäisi tiehallinnolta yleisuunnitelman tekemistä. Orenius korostaa kuitenkin, että kaavoitus on jatkuvaa työtä. Nyt kun maakuntakaava on kokonaisuutena valmistumassa, pienempiä muutoksia on suhteellisen yksinkertaista tehdä. Hän lisää, että kaavaehdotus ei estä isojen vähittäiskaupan yksikköjen rakentamista tai nykyisten liikkeiden laajentamista keskustan alueella.

Kampuslandetin etelärannat merkitty arvoalueeksi

Maakuntakaavaehdotuksessa Ruotsinpyhtään Kampuslahdetin etelärannat ja Gäddbergsön lounaisrannat on merkitty maakunnallisesti merkittäviksi alueiksi kulttuurinsa ja maisemansa vuoksi. Gäddbergsön lounaiskulmaan on kaavaehdotuksessa lisäksi merkitty maininta geologisesti arvokkaasta muodostumasta.
Ydinvoimayhtiö Fennovoima on vuokrannut Kampuslandetin eteläisestä osasta maa-alueen ydinvoimalahankettaan varten.

Marita Itävuori

HS / stt 08.11.2007
Fenno-Skan 2 -merikaapelihanke lykkääntyy vuodella

Suomen ja Ruotsin välinen Fenno-Skan 2 -merikaapelihanke lykkääntyy vuodella. Kantaverkkoyhtiö Fingrid arvioi, että yhteys saadaan kaupallisen käyttöön marraskuun lopussa 2011.
Hanke siirtyy vuodella pääasiassa merikaapelivalmistajien toimitusaikataulujen vuoksi. Fingridin mukaan maailmalla on tällä hetkellä kova kysyntä merikaapeliyhteyksistä, eikä yksikään kaapelinvalmistaja pysty toimittamaan kaapelia vaaditussa alkuperäisessä aikataulussa.
Fenno-Skan 2 on valmistuessaan 800 megawatin ja 500 kilovoltin sähkön siirtoyhteys Suomen ja Ruotsin välillä. Sen kokonaispituus on noin 270 kilometriä, mistä varsinaisen merikaapelin osuus on noin 200 kilometriä. Laajennus toteutetaan Fingridin ja Svenska Kraftnätin yhteistyönä.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Loviisa tyytymätön maakuntakaavaan

Uutisesta voi päätellä, että Loviisalla on elinkeinoelämän kehittämiseen liittyviä taloudellisia hankkeita, joiden jarruksi nyt esillä oleva maakuntakaava on nousemassa.

Mitkä ovat Ruotsinpyhtäällä meneillään olevat elinkeinoelämän olosuhteiden parantamiseen tähtäävän hankkeet Fennovoiman ydinvoimalan lisäksi?

Kuten naapurikunta osoittaa, ydinvoimala ei riitä kunnan talouden moottoriksi vaan tarvitaan muitakin keinoja.

Istuuko Ruotsinpyhtään kunnanvaltuusto kuitenkin nyt kädet ristissä odottamassa ydinvoimalaa taloutensa pelastajaksi, vai yrittääkö kunta löytää muita toimintamuotoja elinkeinoelämänsä vireyden lisäämiseksi?

Loviisassa kaavaillaan tämän uutisen mukaan Länsiportin kehittämistä. Toisen uutisen mukaan Pyhtäällä suunnitellaan ison lomakeskuksen rakentamista. Ovatko Ruotsinpyhtään vaihtoehdot ja ideat niin vähissä, että ollaan valmiita uhraamaan arvokas saaristoluonto sekä "merkittävät alueet kulttuurinsa ja maisemansa vuoksi" seurauksiltaan hyvin pitkäkestoiselle Fennovoiman hankkeelle?