HBL 15.02.2008
Östra Nylands kustvatten påverkas av Fortums nuvarande två kraftverksenheter vilka tillsammans producerar 1000 MW el. För att kunna göra det bör processen kylas ned vilket betyder att 1700 MW värmeeffekt pumpas ut i havet med kylvattnet. Förutom denna miljöbelastning planerar Fortum en utbyggnad av sin kapacitet på Hästholmen varvid värmeutsläppet ökar med 1700-3000 MW för att få 1000-1800 MW mera el. Fennovoima i sin tur planerar kraftverksenheter alldeles i grannskapet till Hästholmen i Strömfors. Dessa skulle pumpa 3500 – 4300 MW värme ut i havet för att kunna producera 1500 – 2500 MW el.
Om dessa planer förverkligas maximalt uppgår värmebelastningen på kustvattnen i Östra Nyland till 9000 MW vilket är 5 gånger mera än vad kraftverken på Hästholmen i dag åstadkommer. Denna effekt 9000 MW omräknad till värmeenergi, med vilken havsvattnet uppvärms, motsvarar ca 70 TWh ( 1 TWh = 1 000 000 MWh). Som jämförelse kan nämnas att Helsingfors stads fjärrvärmebehov är 6 TWh. Dessa är tillsvidare planer men visar ändå att Fennovoima inte har intresse av miljösynpunkter då man planerar sin verksamhet utan helhetssyn.
Man frågar sig om detta är början till en kärnkraftshysteri eller om det är följden av fri konkurrens som styrs av aktörer från länder där utbyggnaden av kärnkraft är förbjuden. För drygt ett år sedan var det enligt stamnätsbolaget Finngrid och ansvarigt ministerium tekniskt-ekonomiskt svårbemästrat att ansluta en 1000 MW:s inmatningskabel från Ryssland till södra Finlands stamnät. Fennovoima presenterar ett miljökonsekvensbedömningsprogram (MKB) som inte beaktar att Fortum redan har presenterat sina utbyggnadsplaner. För i annat fall skulle man inte ha valt Strömfors som en placeringsort. MKB bör utgå från det totala maximala värmeutsläpp som Fortum och Fennovoima för fram för att MKB skall ge en rätt bild av de ansvarslösa planer som nu presenteras för Östra Nyland. Badinrättningen som planeras vid Lovisavikens strand passar åtminstone bra in i helheten.
Ett kärnkraftsbygge och behövligt elnät är en så stor investering och tidtabellerna är så snäva att en liten kommuns resurser inte räcker till att överblicka helheten. Om bolagen ännu får lov att utarbeta och bekosta planeförändringar för att vinna tid är kommunens händer låsta och ögon förbundna.
Jag hoppas att alla myndigheter och andra berörda personer tar sig en extra funderare över vad som följer av dessa svåra beslut innan det är för sent.
Roy Granroth
Borgå
HBL 15.02.2008
perjantai 15. helmikuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti