"Ei toista ydinvoimala-aluetta Suomenlahdelle", on Ruotsinpyhtään saaristolaisten ja kesäasukkaitten tarkennettu päämäärä.
Fennovoiman ydinvoimalahanke Ruotsinpyhtäällä etenee kaikessa hiljaisuudessa. Fennovoima vie YVA -selvitystään eteenpäin, ottamatta huomioon Ruotsinpyhtään saaristolaisten ja kesäasukkaitten mielipiteitä, 1500 ihmisen kannanottoja!
Puolesta ja vastaan lobbausta tehdään toki eri tahoilla. Haluamme kuitenkin nostaa esille sen tosiasian, että asiat etenevät liian nopeasti. Tämän vuoksi on erittäin tärkeää, että kaikki kuntalaiset, vaikutusalueen asukkaat ja poliitikot pohtivat Fennovoiman hankkeen kauaskantoisia vaikutuksia.
Ruotsinpyhtään kunnanvaltuusto teki selväsanaisen kiitettävän päätöksen syksyllä 2007, jolloin valtuusto suostui siihen, että Fennovoima tekee lain edellyttämän YVA -selvityksen Ruotsinpyhtään kunnan alueella koskien ydinvoimalaitoksen rakentamista Ruotsinpyhtään saaristoon. Samassa päätöksessä todetaan, että kunnan tulevat päätökset, koskien ydinvoimahanketta, perustuvat tähän aikanaan valmistuvaan YVA -selvitykseen. Näin kunnan viranomaisilla ja valtuutetuilla on edes joku perusta tulevien päätösten tekemiseen. YVA -selvitys valmistuu vasta vuoden 2008 loppupuolella, mahdollisesti vasta vuonna 2009. Kunnanvaltuuston päätös kuvaa määrätietoisuutta ja perusteellista harkintaa, jota kyseinen hanke edellyttää.
Fennovoima on laittanut omat selvitykset liikkeelle ja samalla se on käynnistänyt oma-aloitteisesti ydinvoimalaitosalueen kaavoitushankkeen. Kaavoituksella on kiire, muuten omistajat, saksalainen E.ON ja muut omistajat eivät saa haluamaansa tulosta aikataulussa. Tulosodotusten vuoksi Fennovoima vaatii kunnanvaltuutetuilta päätöstä kaavoituksen aloittamiseksi. Helmikuun aikana pidetään päätöspalavereja, joissa Fennovoima hakee Ruotsinpyhtään kunnanvaltuutetuilta myöntävää ennakkolupausta kaavoituspäätökselle. Sanomattakin on selvää, että kunnanvaltuutetut odottavat YVA -selvityksen tuloksia ja pidättäytyvät noudattamasta Fennovoiman hätäistä aikataulua. Kun valtuutetut tekevät asiasta päätöksiä tulevana syksynä tai mahdollisesti vasta 2009, tehdään ne toteutetun YVA selvityksen perusteella, kun on kuultu äänestäjiä ja kesäasukkaita. Fennovoiman tulee kunnioittaa aikaisempia päätöksiä, jotka osoittivat valtuutetuilta selkärankaa ja noin toimien vältetään turhat selittelyt, kun päättäjillä on enemmän faktaa käytössä.
Alueen vakituisten ja kesä-asukkaiden tulee muistaa, että ydinvoimalahanke ei ole pelkkä laitosrakennus. Sähköenergian näkymättömyys ei tee sen siirtolinjoista näkymättömiä. Kyseiset sähkölinjat tarvitsevat n. 300 m leveän uran varoalueineen, kapean Vaahterpään niemen halki. Todennäköisesti Tesjoella linjat kulkisivat asuinalueen vierestä, kun tehokkuutta ja taloudellisuutta tavoitellaan. Vastaavasti pitää rakentaa leveä, kantavuudeltaan riittävä ja suora tie laitokselle siltoineen. Nämä asiat eivät tule näkymään ydinvoimalaitoksen YVA -selvityksessä, vaan niitä pidetään itsestäänselvyyksinä sen jälkeen, kun laitoksen rakentamispäätös on olemassa. Kyseiset alueet pakkolunastetaan ja maanomistajien maankäyttöoikeutta rajoitetaan Fennovoiman edun nimissä ja toteutuksesta vastaa Fingrid Oyj ja Destia, ent. Tielaitos. Viulut maksavat veronmaksajat veroina ja Fennovoiman asiakkaat sähkölaskuissaan.
Mitä nämä asiat merkitsevät Vaahterpään alueelle ja lähialueen infrastruktuurille, voimakasta kehittymistä teollisuusalueen suuntaan? Sitäkö me haluamme? Tämän vuoksi me emme kannatta toista ydinvoima-aluetta Suomenlahdelle, vaan alueen nykyisten luontoarvojen ja ihmisarvojen säilyttämistä. Yksi ydinvoimala-alue Itä-Uudellamaalla riittää.
Tilli
tiistai 12. helmikuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
1 kommentti:
Erinomaisen hyvä artikkeli. Toivottavasti näkyy myös lehdissä kirjoituksina. t. P.E
Lähetä kommentti