Rätten att få bygga ett atomkraftverk har utvecklats till århundradets kapplöpning. I och med att minister Pekkarinen uppvisade vinnarpokalen i form av 1 st kraftverk började den verkliga slutspurten. Racet har tre tävlande men får bara en vinnare. Två av tävlarna är gamla rävar med lång erfarenhet av att såväl bygga som utveckla och underhålla atomkraftverk. Den tredje är en nybörjare som helt enkelt hamnat i fel klass. Den samlade erfarenheten hos Fortum och Industrins kraft har säkert varit rätt dyrköpt men ger dem i gengäld ett enormt försprång framom den tredje deltagaren d.v.s Fennovoima.
Varför så? – Jo, Fennovoima är ett nygrundat bolag eller borde det kallas en skapelse, som formats av, i och för sej seriösa parter, av vilka de allra flesta totalt saknar erfarenhet av elproduktion. Då det gäller produktion av atomenergi begränsas erfarenheten till endast en aktör d.v.s tyska E.on vars roll Fennovoima gärna vill undanhålla för utomstående. Fortum och Industrins Kraft har fungerande företagsorganisationer. Fennovoima en liten styrgrupp. Fortum och I.K har sina byggnadsplatser klart utstakade. Fennovoima driver en febril hetsjakt med att söka en ort som skulle vara redo att ta emot dem. Fortum och IK har i långt färdigt dragna distributionsnät fram till riksnätet. Fennovoima måste med våldsmetoder skaffa fram mark för kraftledning. MKB ligger så gott som klara förutom Fennovoimas som just har påbörjats.
Och det allra viktigaste, Fortum och Industrins Kraft har klara planer på och redan kommit långt med byggandet av slutdeponeringsplats för det eländiga avfallet de producerar. Fennovoima har ingenting. Vad nytt skulle då Fennovoima kunna tillföra den finländska energimarknaden som de redan existerande två stora erfarna saknar? Sannolikt ingenting. Jämförelsen kunde göras mycket längre men redan detta visar att det bästa vore att Fennovoima bekänner färg och bryter loppet nu. Vill inte kalla Fennovoima en riskfaktor men nog ett osäkert kort.
Rolf Ståhls
Lovisa / Strömfors
tiistai 12. helmikuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti