tiistai 12. helmikuuta 2008

Dåliga stilpoäng för Fennovoima

Då Fennovoimas planer på ett atomkraftverk i Strömfors skärgård kom till allmän kännedom senaste höst, väckte det starka och hos många av oss väldigt negativa reaktioner. Blotta tanken på ett atomkraftverk mitt i den vackraste, känsligaste och i många avseenden mest orörda delen av skärgården, var fullständigt horribel och avskräckande.
Också en snabb och rätt ytlig genomläsning av Fennovoimas miljökonsekvensprogram, som nu ligger framlagt, visar att alla farhågor är helt berättigade. Miljöpåverkningarna av ett eventuellt atomkraftverk skulle få en omfattning som sannolikt kommer att bli fullständigt oacceptabla.
Därför gjorde Strömfors kommunfullmäktige ett klokt beslut då man i samband med MKB fastställde att inga andra åtgärder startas eller påbörjas innan miljöutvärderingarna är slutförda. Detta entydiga ställningstagande av Strömfors beslutfattare tycks Fennovoima varken förstå eller respektera, Vilka fasoner! Atomkraftsbyggaren vill i rasande fart påbörja en planeändring av den gällande delgeneralplanen för Wahterpää- Gäddbergsöområdet . Den nu gällande planen är både väl genomtänkt och väl utförd där såväl kommun som kommuninnevånare och skäribor gemensamt och i gott samförstånd skapat en framtidsvision för en levande skärgård. Det är så det skall vara och det är så vi vill ha det.
Att kommunen har en suverän och definitiv beslutanderätt i planefrågor på denna nivå är helt entydigt och klart. Om det mot förmodan i något skede skulle framkomma behov av planeändringar är det också lika entydigt och klart att det just är kommunen som påbörjar, leder planeringsarbetet och i intimt samarbete med kommuninvånarna i det berörda området besluter om eventuella åtgärder. Det är inte bara en rätt utan också en skyldighet.
Därför bör Fennovoimas påtryckningar i planefrågorna ses som respektlösa och fula påhopp
och sålunda få det bemötande de förtjänar. Är det såhär Fennovoima uppfattar sitt snack om "kompanjonskap". Ve och fasa!
Rolf Ståhls

Ei kommentteja: