
Hyvät saariston ystävät.
"Pro Saaristo" -komitean "Suuri Toimikunta" piti kokouksen kotipesässämme, 02.02.2008
Ringborgissa, joka oli lämmitetty juuri sopivasti kuluvan vuoden kuuman toiminnan käynnistämiseen 05.02.2008, siniristilippujen liehuessa saloissaan!
Päätimme aloittaa tiukkaan argumentointiin perustuvan kirjoittelun paikallislehdissä ja valtakunnan mediassa, joka laajentunee myös maakuntien ykkösiin vuoden aikana. Ensimmäiset jutut ovat jo julkaistut saaristolaisten toimesta paikallismedioissa, joita kirjoituksia voitte seurata täällä omassa blogissamme ja ovat myös teidän kommentoitavissanne. Osallistukaa itsekin mediakeskusteluun täysin rinnoin. Ei ole asiaa, jota ei kannattaisi nostaa esiin tässä monikansallisen Fennovoima Oy:n ydinvoimalahankkeen torjumisessa täällä Ruotsinpyhtään saaristossa ja koko Suomenlahdella.
Eilen, 11.02.2008 järjesti TEM monikansallisen Fennovoima Oy:n YVA -ohjelmaluonnoksen julkipanon yhteydessä yleisötilaisuuden Ruotsinpyhtään työväentalolla salintäyteiselle yleisölle. Tilaisuudessa tuli selväksi, että jos TEM ei pidä huolestuneitten kansalaisten puolia tässä monikansallisen Fennovoima Oy:n luonnonvastaisessa hankeessa, tulee myös heidän laatimansa YVA -selvitys olemaan meidän kannalta täysin arvoton painotuote.
Kuten hyväksytyt väitöskirjatkin ovat viimekuukausina osoittaneet tieteellisiin tutkimuksiin perustuen, ovat YVA -menettelyt vain tapa antaa hankevastaavan aikomuksista foorumi kansalaisille omien huoliensa, pelkojensa ja jopa kiistattomien faktojensa esiintuomiseen, mutta jotka eivät siirry selvitettävien, tutkittavien, mitattavien ja vuosikymmeniksi seurattavien asioitten ja seurausten kauaskantoiseen suunnitelmaan.
Siitä pitää huolen pukki, kaalimaamme vartija, joka on itse itsensä nimittänyt painotuotteensa sensoriksi! Sana on kyllä vapaa, mutta meidän sanamme eivät tule heidän toimestaan painetuiksi ja sen myötä myös tutkituiksi.
Missä on toivomme?
Me luotamme siihen, että TEM pitää kansalaisten puolia ja edellyttää, että tuo hankevastaava vastaa aivan oikeutetusti siitä, että hyvin perustellut vaatimuksemme tutkittavista, selvitetävistä, mitattavista ja vuosikymmeniä eteen päin seurattavista asioista otetaan mukaan YVA -ohjelmaan, YVA -selvitykseen ja sen myötä seurantasuunnitelmaan.
"Pikajunavauhti", jolla monikansallinen Fennovoima Oy nyt vie hankettaan läpi, jättää monet asiat tutkimatta ja selvittämättä jo siitä luonnollisesta syystä, että kuluva talvi on ollut poikkeuksellisen leuto.
Suuri yllätys kansalaisille oli em. tilaisuudessa se, että monikansallisen Fennovoima OY:n uskottelu, että he eivät tule edellyttämään pakkolunastuksia tai rajoittamaan maanomistajien maankäyttöoikeuksia, on täysin totta.
He vain jättävät kertomatta, että tuon heidän hankkeensa yhden likaisen työn osuuden hoitavat heidän - ja viran puolesta Fingrid ja Destia, entinen Tielaitos!
Kaivakaa kartat esiin ja piirrelkää tulevia tielinjoja ja sähkölinjoja halki Vahterpään! Sitten onkin teidän aikanne ryhtyä kyselemään oikeuksienne perään monikansallisen Fennovoima Oy:n puuhamiehiltä. Leveyttä ja pituutta kyseisillä urilla maastossa on, heidän silmissään kangastelevalta kilometritehtaalta kauas Tesjoen pohjoispuolelle, jonne toki toivomme heidän siirtyvänkin, tosin nykyistä tieuraa pitkin.
Päämäärämme on selvä ja selkeä:
"Ei toista ydinvoimala-aluetta Suomenlahdelle."
Paavo Laurikainen
'Pro saaristo' -komitea
Projekti -ja tiedotusvastaava
gsm: 050 3583413
e-mail: paavo.laurikainen@windowslive.com
'Pro saaristo' -blogi: http://www.ruotsinpyhtaa.blogspot.com/
Adressi: www.adressit.com/ei-ydinvoimaa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti