torstai 13. joulukuuta 2007

Ydinvoimalaitos Gäddbergsöhön!

Hyvät ystävät

Keskiviikkona 12.12.2007 klo 18.00 piti monikansallinen Fennovoima Oy tiedotustilaisuuden Ruotsinpyhtään työväentalolla. Paikalla oli muutama ruukkilainen ja yli kaksikymmentä saaristolaista, kauimmaiset maanomistajat saapuivat pääkaupunkiseudulta.
Jälleen kerran saimme tiedon kyseisestä info -tilaisuudesta puskaradion kautta, jota tiedottamistapaa tilaisuuden juontaja, tiedotusjohtaja Pasi Natri, luonnehti aivan riittäväksi ja tehokkaaksi, kun olimme kuitenkin osanneet tulla paikalle!
Mikä oli monikansallisen Fennovoima Oy:n pitämän tilaisuuden anti?
Suuri uutinen oli se, että heidän ydinmiilunsa ei tulekaan Kampukseen, vaan se on siirretty Gäddbergsöhön! Kuka tai ketkä ja koska olivat tämän päätöksen takana ei em. tilaisuudessa valjennut, mutta monikansallisen Fennovoima Oy:n toimitusjohtajan näyttämät kalvot Ringbårgissa, 25.10.2007, menivät uusiksi. Kyseinen siirtopäätös oli kaiketi tehty juuri kokouksen alla, koska uusia sijoituspaikan kalvoja ei ollut saateilla.
Tärkein pointti tässä oli se, että aiottu ydinvoimalaitos tuotiin lähemmäksi Loviisan laitoksia ja tämä, jos sitten mikä, oli Pasi Natrin mukaan ydinvoimalaitosten hajasijoittamista Suomessa. Välillä Lehtiseen, sitten Kampukseen ja ei kun Gäddbergsöhön ja kun ehdotin, että eikö vielä kerran Lehtiseenkin, niin tiedotusjohtaja Natri sanoi: "Ei, ei Lehtiseen, se on poistettu meidän kotisivuiltammekin."
Ainakin 13.12.2007 Lehtisen saari komeili monikansallisen Fennovoima Oy:n kotisivulla ydinvoimalaitoksen vaihtoehtoisena sijoituspaikkana, josta häntä ääniviestillä yllä mainittuna päivänä evästin.
Argumenttina ydinvoimalaitosten hajasijoittamiselle Suomessa hän piti sitä, että ei sovi rakentaa ydinvoimalaitoksia samaan saareen, viitaten kaiketi Loviisaan ja Olkiluotoon, mutta parin kilometrin päähän Gädbergsöhön sen voi turvallisesti "hajasijoittaa". (Olkiluotoonhan on sieltä pitkä matka ja Loviisaa ei kait tarvitse ottaa lukuun?)
Käsittämätöntä huuhaata oli näitten puuhamiesten käsitys viiden kilometrin suojavyöhykkeen merkityksestä kriisitilanteessa, jos heidän hankkeensa Ruotsinpyhtäällä toteutuisi. Kun keskustelimme koko saariston asujaimiston evakuoinnista mahdollisen vakavan kriisitilanteen sattuessa, ei tämä evakuointi heidän käsityksensä mukaan koskisi lainkaan heidän naapurustossaan olevan voimalaitoksen työntekijöitä. Se toimisi aivan normaaliin tapaan, se jauhaisi sähköä. Ettäkö millä perusteella? "Niin tehtiin Tsernobylissäkin 1986," lausui monikansallisen Fennovoima Oy:n ydinvoimatekniikkajohtaja Juhani Hyvärinen.
Voihan Neuvostoliitto!
Kunnanjohtaja Niemisen kannanotto kaava-asioihin oli asiallinen ja hyvin perusteltu, kun kerran YVA -selvityksen tekemiseen aikanaan rohkaistiin monikansallista Fennovoima Oy:tä Ruotsinpyhtään valtuuston toimesta äänin 15 - 6. Nieminen lausui: "Ensin katsotaan YVA -selvityksen tulokset vuonna 2009 ja sitten vasta on valtuutettujen vuoro muodostaa oma kantansa ja tehdä uusia päätöksiä."
Järkevää puhetta tässä tilanteessa.
Että tällainen kokous.
Muistutan maanomistajia vielä 23.12.2007 klo 10.00 - 13.00 Ringborgin tapahtumasta. Joulukalat ja -kuuset odottavat tilaajiaan.

PS -k

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Nolla kommenttia kertoo aika hyvin sen mitä mieltä rehelliset ja fiksut ihmiset ovat TÄSTÄ infouutisesta. Asiat voi ymmärtää toki näinkin, jos ei välitäkään ymmärtää, mutta meidän olisi hyvä olla silti rehellisiä ja tasapainoisia Fennovoiman vastustamisessa eikä syyllistyä tällaisiin fanaattisiin ylilyönteihin. Mukavaahan se olisi lukea tällaisiakin kärjistyksiä, mutta sen antaa meistä saaristolaisista aika typerän kuvan. Emme me kaikki ole sentään näin pöljiä!

Anonyymi kirjoitti...

Kyseisessä tilaisuudessa asetettiin kyseenalaiseksi Fennovoiman tiedotusjohtajan Pasi Natrin käyttämä hoku, että Fennovoiman hanke vastaa "yleistä etua".
Sellainen tiedottaminen Fennovoiman taholta on harhaanjohtavaa ja valheellista, jossa annetaan ymmärtää, että Fennovoiman hanke on "yleisen edun mukainen".
Mistä Fennovoima on moisen mandaatin saanut? Saksastako vai Ruotsista tai ehkäpä Siltasaaren torilta?
Fennovoiman hanke on Fennovoiman edun mukainen, kuten ovat muittenkin sähköä ydinvoimalla tuottavien yritysten hankkeet.
Mutta kuitenkin sillä merkittävällä erolla, että uutena toimijana Fennovoima, päin vastoin kuin he esittävät, toimivat sekä yksityistä että yleistä etua vastaan edellyttämällä, että heitä varten on yhteisistä varoista kustannettava uudet tiet, uudet voimalinjat ja muuntajat ja suoritettava kyseisten hankkeitten edellyttämät pakkolunastukset, maan -ja vesienkäyttöoikeuksien rajoitukset ja raiskattava toisten kustannuksella peruuttamattomasti ja tarpeettomasti saariston luontoa, sen maata ja merta.

PS-k kirjoitti...

Aivan oikein pohdittu, parahin nimimerkki "anonyymi".
Vaikeneminenhan on perinteisesti ollut suomalaisten hyväksymisen merkki, joten 0 -kommenteista on voinut vain iloita.
Mutta Sinä et hyväksynyt! Lienet siis sitä mieltä, että monikansallisen Fennovoima Oy:n hanke on kaikille itse itseään fiksuina pitäville saaristolaisille otollinen, normaali ja kannatettava hanke vähäisine haittavaikutuksineen ja ainoastaan monikansallisen Fennovoima Oy:n hanketta tasapainoisesti ymmärtävät saaristolaiset, ottavat kiihkottomasti vastaan kaiken sen, pelkkää hyvää tarjoavan annin, jota monikansallinen Fennovoima Oy tarjoaa saaristomme, Ruotsinpyhtään, Suomen ja koko maailman hyväksi?
Kirjoitit: "...Fennovoiman vastustamisessa...", jota ilmaisuasi rohkenen yksinkertaisuudessani oikaista.
"Pro Saaristo" -komitea ei vastusta monikansallista Fennovoima Oy:tä, vaan ainoastaan heidän aiettaan sijoittaa ydinvoimalaitos Ruotsinpyhtään luonnonkauniiseen saaristoon.
Fiksua tai pöljää, mutta siinä on vissi ero.