maanantai 17. joulukuuta 2007

Ruotsinpyhtää hamuaa miljoonia!

Tänään päättyneessä äänestyksessä Ruotsinpyhtään kunnanvaltuutetut kadottivat 2 000 000 euroa kunnanvaltuuston puheenjohtajan äänellä, äänestyksen päätyttä tasalukemiin 10 - 10 kuntafuusion puolesta ja vastaan.
Loviisan Sanomat uutisoi seuraavasti:

"Valtuuston puheenjohtajan Asko Vilamaan ääni ratkaisi

Ruotsinpyhtään kunnanvaltuusto kaatoi Loviisan seudun kuntafuusion äänin 10-10 17.12.2007 klo 21.30. Valtuuston puheenjohtajan Asko Vilamaan ääni ratkaisi kuntafuusion kohtalon maanantai-iltana Ruotsinpyhtään kunnanvaltuustossa.
Kunnanjohtaja Risto Nieminen oli vakavana yllättävän äänestystuloksen kuultuaan. Ruotsinpyhtään kunnanvaltuusto yllätti maanantai-iltana hylkäämällä lähes varmana pidetyn neljän kunnan fuusion.
Ruotsinpyhtään valtuustossa käytiin asiasta ennen äänestystä värikäs keskustelu. Keskustan Arto Nurmiranta vertaili valinnan olevan kuin ruton ja koleran välillä. Demarien Taisto Uutinen puolestaan vetosi ajattelemaan omaa nenää pidemmälle. Porvooseen tai Kotkaan liityttäessä hän arvioi ruotsinpyhtääläisille irtoavan kulttuurilautakunnan varajäsenen paikan, kun taas Loviisan vaihtoehdossa olisi hänen mukaansa ollut jonkin verran vaikutusmahdollisuuksiakin.
Eilisiltana kokoontuivat kaikki fuusiota hakemassa olleet neljä Loviisan seudun kuntaa. Ruotsinpyhtäätä lukuun ottamatta muut kunnat hyväksyivät fuusiosopimuksen. Loviisan valtuustossa yhdistymissopimus hyväksyttiin yksimielisesti, lyhyiden puheenvuorojen jälkeen. Pernajassakin valtuusto päätti äänestyksen jälkeen liittyä neljän kunnan fuusioon. Äänet jakautuivat 13 fuusion kannalla ja 8 vastaan. Liljendalissa neljän kunnan fuusiokanta voitti äänin 15-2.
Auli Silmäri"

No, eipä "hätiä mitiä", monikansallinen Fennovoima Oy tulee joskus ensi vuosikymmenellä maksamaan Ruotsinpyhtään kunnalle kiinteistöveroa, jos heidän ja Fennovoima Oy:n hanke saa tarvittavat myönteiset päätökset Suomen päättäviltä elimiltä vuosien saatossa. Siihen asti on Ruotsinpyhtäällä elettävä suu supussa ja lainarahalla sekä varauduttava siihen, että lainarahaa tarvitaan vielä silloinkin, kun se Ruotsinpyhtään saaristoon tarkoitettu monikansallisen Fennovoima Oy:n ydinvoimalahanke onkin siirtynyt johonkin toiseen kuntaan sähköä jauhamaan.
Ja mikäpä estää Ruotsinpyhtään saaristoakin siirtymästä toiseen kuntaan? Tästähän on olemassa mitä vakuuttavin todiste. Hästholmen, Loviisan ydinvoimaloitten "kotisaari", siirrettiin 60-luvulla Ruotsinpyhtäältä osaksi Loviisaa.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

"Ja mikäpä estää Ruotsinpyhtään saaristoakin siirtymästä toiseen kuntaan? Tästähän on olemassa mitä vakuuttavin todiste. Hästholmen, Loviisan ydinvoimaloitten "kotisaari", siirrettiin 60-luvulla Ruotsinpyhtäältä osaksi Loviisaa."

Eipä hullumpi ajatus. Saaristonhan voisi liittä osaksi Pyhtäätä, jossa on vielä selkärankaa sanoa Fennovoimalle "ei" ja "munaa" hamuta verotuloja muillakin keinoin kuin luottamalla kritiikittömästi ydinvoimayhtiöiden hyvään tahtoon, joka tähtää vain alueen hyvinvoinnin lisäämiseen.

Tilli kirjoitti...

anonyymi kirjoitti:
"Eipä hullumpi ajatus. Saaristonhan voisi liittä osaksi Pyhtäätä, jossa on vielä selkärankaa sanoa Fennovoimalle "ei" ja "munaa" hamuta verotuloja muillakin keinoin kuin luottamalla kritiikittömästi ydinvoimayhtiöiden hyvään tahtoon, joka tähtää vain alueen hyvinvoinnin lisäämiseen."

Fennovoima ei taatusti tähtää Ruotsinpyhtään saariston ja sen asukkaitten hyvinvoinnin lisäämiseen. :(
Sen mielessä on vain ja ainoastaan sen omistajien yhteneväiset edut, paljon euroja omaan laariin! Heidän luonnosta ja ihmisistä piittaamaton rohmuamisensa aiotaan toimeenpanna saariston luonnon ja sen asukkaitten kustannuksella.