perjantai 20. helmikuuta 2009

Fennovoiman hanke kesken

Työ- ja elinkeinoministeriö on antanut tänään, 20.02.2009, lausuntonsa Fennovoima Oy:n YVA -selostuksesta. Se on luettavissa osoitteessa:
http://www.tem.fi/files/21880/Yhteysviranomaisen_(TEM)_lausunto_YVA-selostuksesta_20.2.2009.pdf

Ottaen huomioon sen, että vastuuntuntoiset viranomaiset, kuten ympäristöministeriö ja säteilyturvakeskus sekä monet yhteisöt, ovat kritisoineet laajalti Fennovoiman hanketta, ovat monet muut, virallisetkin lausunnon antajat, tyytyneet toteamaan Fennovoiman YVA -selostuksen riittäväksi, hyväksi, kattavaksi jne.

Ristiriitaista!

Mitä moinen lausuminen tarkoittaa? No sitä, että edes näin mittava hanke ei saa kaikkia viranomaisia ja muita asianmukaisia lausunnonantajia paneutumaan asiaankuuluvalla tavalla hankkeisiin, joiden vaikutukset ovat laajat sekä ympäristöön, ihmisiin että talouteen ja vieläpä kauas tulevaisuuteen.
Onneksi Fennovoiman keskeneräisen YVA -selostuksen saama kritiikki on syystäkin pääosin ehdottoman kielteistä, hyvin perusteltua faktaa, mikä ilmenee TEM:n loppulausunnossakin.

19 ehdotonta asiakokonaisuutta jää Fennovoimalle edelleen tutkittavaksi ja selvitettäväksi. Se on TEM:n mukaan minimivaatimus. Sen lisäksi TEM kehottaa Fennovoimaa riittävässä määrin vastaamaan lisäselvityksessään TEM:n lausunnossa esiinnostettuihin lausunnonantajien muihin kysymyksiin ja selvitettäviin asioihin.

Kuten Pro Saaristo -komitea jo Fennovoiman YVA -ohjelman kritiikissään toi julki, olisi Fennovoiman pitänyt ajoittaa YVA -selostuksensa laatimisen aikataulu kestämään ainakin ensi talveen, jotta hankkeen vaatimat asiat olisivat tulleet edes minimitasolla asianmukaisesti tutkittua ja selvitettyä, mutta keskeneräisenä Fennovoima jätti YVA -selostuksensa arvioitavaksi. Nyt on Fennovoiman kuitenkin tehtävä kaikki ne selvitykset ja tutkimukset, jotka hätiköitäessä jäivät tekemättä.

Ensimmäinen TEM:n aikaraja Fennovoiman lisäselvityksille on 09.04.2009.
Toinen TEM:n aikaraja Fennovoiman lisäselvityksille on 31.08.2009
Näitä selvityksiä arvioinevat lausunnonantajat myös 31.08.2009 jälkeen, jotta periaatepäätöstä varten tehtävä työ voidaan saattaa loppuun TEM:n toimesta.

Eikä tässä vielä kaikki. Koska monet selvitettävät asiat Fennovoiman hankkeissa saattavat vielä 31.08.2009 jälkeenkin olla retuperällä, tulee hankevastaavan laatia suunnitelma aikatauluineen vaadittujen selvitysten loppuun saattamiseksi ja toimittaa ne suunnitelmat TEM:lle 31.08.2009.

Näyttääkin siltä, että Fennovoima asetti riman liian korkealle ja keskenkuntoisena se joutui alittamaan riman.

Asioitten ollessa vielä näin pahasti Fennovoimalla hakusessa, ei liene kohtuutonta sekään ajatus, että päätökset vireillä olevista yhdinvoimalahankkeista Loviisan Hästholmenissa ja Ruotsinpyhtään Gäddbergsössä voitaisiin tehdä vasta uudessa Loviisassa 01.11.2009 jälkeen.

Fennovoima on saanut lisäaikaa selvityksilleen, jopa puoli vuotta! Jos siihen lisätään vaivaiset kahdeksan viikkoa, voidaan päätökset tehdä uudessa Loviisassa, laillisessa järjestyksessä, uuden Loviisan enemmistön ja kaupungin kokonaisedun mukaisesti.

Valtioneuvoston ja eduskunnan päätöksissä huomioidaan yhteiskunnan kokonaisetu.

Ei voi olla oikein ja kohtuullista, että Ruotsinpyhtää päättää, mikä on uuden Loviisan kokonaisetu, Loviisan, Pernajan ja Liljendalin tyytyessä myös lopullisina vastuunkantajina vähemmistön päätökseen.

Ei voi myöskään olla oikein ja kohtuullista, että Loviisa päättää, mikä on uuden Loviisan kokonaisetu, Ruotsinpyhtään, Pernajan ja Liljendalin tyytyessä myös lopullisina vastunkantajina vähemmistön päätökseen.

Moinen menettely ei olisi tasa-arvoista ja demokraattista, vaan vähemmistödiktatuuria.

Paavo Laurikainen
Pro Saaristo -komitea

Ei kommentteja: