"Fennovoiman viestintäjohtaja Pasi Natri kertoi, että maanomistajiin on alustavasti oltu yhteydessä, jotta he eivät joudu lukemaan asiaa lehdestä, mutta hän ei silti halua tarkemmin kertoa kenestä maanomistajasta on kyse.
-En voi vahvistaa tietoja maanomistajista enkä tarkemmasta sijoituspaikasta. Lähtökohtana meillä on, että tässä edetään vain vapaaehtoisin maakaupoin eli, jos maanomistaja ei ole halukas myymään, niin emme ryhdy edistämään asiaa muilla tavoin, Natri kertoi perjantaina."
På tisdag den 3.2.2009 skriver Helen Kurri i Östra Nyland:
"Från Fennovoima meddelar Patrik Hellman att bolaget har drygt 1900 hektar mark i Strömfors.
- Vi har alldeles tillräckligt med mark för att kunna bygga kärnkraftverket. De markägare som vi nu har vänt oss till och meddelat vårt intresse att förhandla om markköp har sina tomter strax innanför skyddszonen på en kilometer eller under planerade vägar och ellinjer. De måste föstås bort, och vi hoppas att vi kan förhandla om köp. Vi vill helst undvika tvångsinlösning, men det är slutmålet om ingen annan lösning nås. Men det är kommunen som avgör om marken ska tvånginlösas eller inte."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti