Ruotsinpyhtään kunnanhallitusta hiostaa Fennovoiman tarve saada maakuntakaavaan ydinenergia-alue ennen kuin suurkunta laittaa kapuloita rattaisiin. Ylen uutisessa annetaan se kuva, että kunnanhallituksen kädet ovat sidotut.
Ruotsinpyhtään kunnanjohtaja Risto Nieminen osoitti ehdotuksellaan kunnanhallituksen kokouksessa kypsää harkintaa asiassa, joka ei suinkaan ole seurauksiltaan yksioikoinen ja selvää kuin pläkki. Ruotsinpyhtään kunnanhallituksen kokouksesta kirjoittaa Loviisan Sanomat näin.http://www.loviisansanomat.net/sahkeet.php?id=182 Sanomattakin on selvää, että Ruotsinpyhtään valtuuston tulee paneutua asiaan 09.03.2009 sillä huolellisuudella ja faktatietoihin päätöksensä perustaen, jota näin mittava hanke edellyttää. Nyt ei pidä antaa mielipiteitten ja mielikuvien ratkaista, vaan tosiasioitten.
Käsitellessään mahdollisen ydinvoimala-alueen kaavoitusta, kunnanvaltuusto ja -hallitus ottavat samalla kantaa voimalaa, teitä ja sähkölinjoja varten tarvittaviin maan pakkolunastuksiin sekä asukkaiden ja mökkiläisten häätämiseen asuinsijoiltaan.
On todellakin toivottavaa, että näin kauaskantoisen päätöksen tekijät arvioivat kiihkottomasti ja sekä nykyisten että tulevien kuntalaisten mielipiteet huomioiden valintansa hyödyt ja haitat.
Vår hundraåriga ungdomsförening, Skärgårdens Vänner i Strömfors rf., bad inte om att få bli ett forum för kritiskt tänkande i Finlands framtida energipolitik. Men när det multinationella energibolaget Fennovoima Oy frågade kommunledningen i Strömfors om det var en bra idé att undersöka hur vår skärgård lämpar sig för ett kärnkraftsbygge, och kommunfullmäktige med rösterna 15-6 svarade ja, blev vi det. Vi vet nämligen redan, att vår skärgård inte lämpar sig för ett kärnkraftverk. Men argumentena mot detta synsätt är många och framförs av kraftiga agenter i finländskt näringsliv. Därför grundade vi Pro Skärgården -kommittén, som startade denna blogg, för att kunna samla och betrakta den del av diskussionen som vi bara hinner och får tag på - och för att kunna kommentera den. Du kan hjälpa - dela med dig av det du vet om ämnet. Sakargument har företräde, personangrepp och mobbning är inte våra sätt att diskutera.
Monikansallinen Fennovoima Oy (E.ON - Saksa, Boliden - Ruotsi ja joukko suomalaisia toimijoita) esitti Ruotsinpyhtään kunnan johdolle pyytämättä ajatuksen siitä, että sen luonnonkauniiseen saaristoon rakennettaisiin 1800MW:n ydinvoimala. Meille maanomistajille ja kesäasukkaille ei asiasta hiiskuttu sanaakaan. Ruotsinpyhtään kunnanvaltuusto päätti kunnanhallituksen esityksestä 22.10.2007 äänin 15-6 puoltaa monikansallisen Fennovoima Oy:n haluamaa YVA -selvityksen tekemistä ydinvoimalaitoksensa rakentamiseksi Kampuslandet nimiseen saareen. Jo sadan vuoden ikään ehtinyt paikallisyhditys, Skärgårdens Vänner i Strömfors rf., perusti 27.10.2007 Pro Saaristo -komitean vastustamaan Fennovoima Oy:n ajamaa hanketta Ruotsinpyhtään saaristossa. Kriittiset kansalaiset ovat demokratiamme paras tae. Nyt on aika toimia, kirjoittaa ja puhua koskemattoman luontomme puolesta. Asia-argumentit esiin, henkilöön käyminen ja pilkka eivät ole meidän tapamme toimia,
t. Paavo Laurikainen tiedotusvastaava / informationsansvarig "Pro Saaristo" -komitea, PS -k 050 3583413 s-posti: paavo.laurikainen@windowslive.com
2 kommenttia:
Ruotsinpyhtään kunnanjohtaja Risto Nieminen osoitti ehdotuksellaan kunnanhallituksen kokouksessa kypsää harkintaa asiassa, joka ei suinkaan ole seurauksiltaan yksioikoinen ja selvää kuin pläkki.
Ruotsinpyhtään kunnanhallituksen kokouksesta kirjoittaa Loviisan Sanomat näin.http://www.loviisansanomat.net/sahkeet.php?id=182
Sanomattakin on selvää, että Ruotsinpyhtään valtuuston tulee paneutua asiaan 09.03.2009 sillä huolellisuudella ja faktatietoihin päätöksensä perustaen, jota näin mittava hanke edellyttää.
Nyt ei pidä antaa mielipiteitten ja mielikuvien ratkaista, vaan tosiasioitten.
Käsitellessään mahdollisen ydinvoimala-alueen kaavoitusta, kunnanvaltuusto ja -hallitus ottavat samalla kantaa voimalaa, teitä ja sähkölinjoja varten tarvittaviin maan pakkolunastuksiin sekä asukkaiden ja mökkiläisten häätämiseen asuinsijoiltaan.
On todellakin toivottavaa, että näin kauaskantoisen päätöksen tekijät arvioivat kiihkottomasti ja sekä nykyisten että tulevien kuntalaisten mielipiteet huomioiden valintansa hyödyt ja haitat.
Lähetä kommentti