Jo vuodesta 2007 lähtien on Fennovoima Oy:lle tehty tiettäväksi, että me saariston maan- ja vesienomistajat emme suhtaudu myönteisesti Fennovoiman ydinvoimalahankkeeseen Ruotsinpyhtään saaristossa. Fennovoiman hanke ei ole sopusoinnussa sen enempää Ruotsinpyhtään saariston luonnon, kuin sen 1500 saaristolaisen elämän kanssa.
Tämä käy selvääkin selvemmin ilmi kaikista niistä perustelluista mielipiteistä, jotka on annettu Fennovoiman YVA -ohjelmasta ja -selostuksesta ja jotka Työ- ja elinkeinoministeriö on julkaissut sivuillaan.
Suostuimme maa- ja vesialueittemme AKA -tasoiseen arviointiin vuonna 2007 - 2008 ainoastaan selvittääksemme vapaaehtoiskaupoissa tarjottavan hintatason, sillä Fennovoimahan ei sanojensa mukaan edes turvautuisi pakkolunastuksiin.
Pakkolunastuksiin Fennovoima on kuitenkin viime kädessä pyrkinytkin, mutta likaamatta omia käsiään. Likaisen työn se sysää Ruotsinpyhtään valtuustolle, Tielaitokselle ja Fingridille. Tästä Fennovoiman tiistaiset lausunnot paikallismedioissa ovat selkokielisinä todisteina.
Fennovoima on jättänyt kertomatta, että ainoa pakkolunastuspäätöksen estäjä tai tekijä ei suinkaan ole Ruotsinpyhtään valtuusto. Myös Fennovoima itse voi hylätä Ruotsinpyhtään ydinvoimalaitoksensa sijoituspaikkana.
Kaksi oikeansuuntaista päätöstä se on jo tehnytkin. Ensimmäisen Kristiinan kaupungissa ja toisen Kampuslandet vaihtoehdossa. Samanlaisen vetäytymispäätöksen Fennovoima voi tehdä myös Gäddbergsön osalta, sen sijaan, että se nyt piiloutuu Ruotsinpyhtään valtuutettujen selän taakse, odottelemaan pakkolunastuspäätöksiä.
On luonnollista, että me saaristolaiset pidättäydyimme maa- ja vesialuekaupoista Fennovoiman kanssa, onhan sen suunnitelmissa lähes ympäristörikokseksi tulkittavan hankkeen toteuttaminen. Tässä näytelmässä se ei suinkaan halua ottaa itselleen roiston roolia, joka raiskaa saariston ja pakkolunastaa maa- ja vesialueet, vaan ulkoistaa nämä ikävät asiat poliittisille päättäjille ja viranomaisille.
Pakkolunastuskäytänteistä hyvin perillä olevana, Fennovoima voi rauhassa keskittyä hankkeensa ajamiseen päätöksenteon eri portaissa, ilman vastuuta mistään ja vetäytyä kulisseihin, Ruotsinpyhtään kunnanvaltuutettujen selän taakse.
Menettelytapa voi olla lain kirjaimen mukainen, mutta etiikan ja moraalin kannalta katsottuna Fennovoiman menettely on tuomittava.
Gäddbergsön maanomistajien puolesta:
Hannu Paavilainen
maanomistaja, Gäddbergsö
041-507 9148
lauantai 7. helmikuuta 2009
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti