torstai 5. helmikuuta 2009

Fortum jätti periaatepäätöshakemuksen

Perustiedot Fortumin mainospuheesta löytyvät heidän pörssitiedotteestaan.

Tiedotustilaisuudessa toimitusjohtaja Mikael Lilius argumentoi erityisesti kaikilla keskeisillä argumenteilla, jotka Fennovoimalla ovat heikoissa kantimissa (kotimaisuus, valmis infrastruktuuri, hyväksytyt kaavat, loppusijoitussuunnitelma, kannatus loviisalaisten keskuudessa 80%), ja osa oman erinomaisuuden korostamisesta suuntautui myös TVO:n suuntaan (osaamme rakentaa).

Toimittajia kiinnosti erityisesti Fortumin lupaama kaukolämpöoptio. Lilius ei suostunut paljastamaan miten suurella prosenttiosuudella Helsingin Energia saisi tulla omistamaan kaukolämpöputkea, mutta kertoi valmiudesta ottaa yhtiö osaomistajaksi.

Pyydettäessä tarkennusta mitä Fortum tekee jos kaukolämmöstä tulee valtioneuvostokäsittelyssä ehto laitoksen rakentamiselle, Lilius vastasi että Fortumin hakemus koskee itse ydinvoimalaitosta, ja se rakennetaan joka tapauksessa niin, että se putki siihen voidaan koska tahansa liittää. "Tämä on vain optio, mutta hyvin kiinnostava sellainen".

Tulevan laitoksen hinta-arvio (4-6 mrd) oli asiaa kysyvän toimittajan mielestä korkeampi kuin muilla, johon Lilius vastasi yhtiön olevan rakentamiskustannuksista todennäköisesti muita paremmin perillä. "Ja sen lisäksi eräät joutuvat sen kaiken päälle vielä rakentamaan infran", hän sanoi.

Ei kommentteja: