Erikoinen näkökulma, mutta tosi se vain on. Tuosta "voitosta" Pro Saaristo -komitea ja sen myötä "Loviisan saariston" pari tuhatta asukasta ja kesäasukasta saavat kiittää Rkp:n, Sdp:n, Kokoomuksen, Vihreitten, Vasemmistoliiton, Kristillisen liiton ja Loviisan sitoutumattomien uusia - ja uudelleen valittuja valtuutettuja, jotka ovat ydinvoimakysymyksessä kannattaneet Gäddbergsö:n jättämistä osaksi Loviisan kaunista saaristoa eikä salli sen pilaamista Fennovoima Oy:n ydinvoimalaitoksella.
Ymmärtäväisille ja sydämellisille loviisalaisvaltuutetuille esittämämme perustelut sille, että Fennovoima Oy:n hanke ei ole Loviisan kokonaisedun mukainen, on nyt todella saanut laajaa tukea.
38:lle Loviisan valtuutetulle riittää se, että meillä on jo Fortumin ydinvoimalaitoksille varattu alue Hästholmenissa ja vähemmistö, 21 valtuutettua, kannattaa edelleen Fennovoima Oy:n hanketta Gäddbergsö:llä.
Olimme Kurt Rönnqvistin kanssa sunnuntaina laajalla vaalivalvojaiskiertueella Loviisassa tapaamassa kuntavaaliehdokkaita moneen eri otteeseen ja keskusteluissa tuli esille sellainenkin tosiasia, että Loviisan uusissa kaupunginosissa, Ruotsinpyhtäällä, Pernajassa, Liljendalissa eikä tuolla mahdollisessa seuraavassakaan Loviisan kaupunginosassa, Lapinjärvellä, ole ollut koskaan ydinvoimalaa, mutta silti niissä kunnissa on menestytty taloudenpidossa vuosikymmeniä. Heiltä sopinee kysyä: "Miten?"
Loviisan talouden tulisi kaiken järjen mukaan olla mitä eriomaisimmassa kunnossa, mutta niin ei tämän päivän uutisten mukaan ole, Loviisan ydinvoimalasta huolimatta. Se panee ulkokuntalaisetkin ymmälleen.
Nyt on loviisalaisilla viimeinen hetki aloittaa työt Loviisassa, oikein hartiavoimin, Loviisan elinkeinoelämän kehittämiseksi siten, että se ei ole riippuvainen vain ja ainoastaan ydinvoimalastaan. Aikaa on vielä pari vuosikymmentä.
Henkilöresurssit ovat ainakin kohdallaan. Valtuutettuja on 59 henkeä sekä viran- ja toimenhaltijoita on yllin kyllin, vuosiksi eteenpäin.
Nyt on johtamisen, yhteistyön ja laajan rintaman mukaan oton, päämäärän sopimisen, tavoitteitten asettamisen, strategioitten aikaansaamisen, resursointien ja tehokkaan seurannan aika.
Lopuksi on käärittävä koko joukolla hihat ja ryhdyttävä tekemään työtä, työtä ja ...
Toivotamme Loviisan valtuustolle menestystä, mutta emme onnea. Tämä ei ole lottoa.
Kiittäen ja kumartaen sekä itseni että saaristolaisten puolesta,
Paavo Laurikainen
"Pro saaristo" -komitea
Projekti -ja tiedotusvastaava
gsm: 050 3583413
e-mail: paavo.laurikainen@windowslive.com
maanantai 26. lokakuuta 2009
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti