tiistai 20. lokakuuta 2009

Fennovoima Oy:lle tylysti: "EI!"

Kuten jo viime kuntavaaleissa vuonna 2008 kävi selväksi, suhtautuivat kuntavaaliehdokkaat suurella enemmistöllä kielteisesti Fennovoima Oy:n ydinvoimalahankkeeseen Ruotsinpyhtään saaristossa.

Jotkut päättäjät eivät ottaneet onkeensa.

Tämän vuoden kuntavaalien alla on nyt suoritettu aivan samanlainen selvitys Loviisan Sanomien toimesta ja ehdokkaitten mielipiteet ovat täysin selvät. Jo tässä tilanteessa on kiistatonta, että Fennovoima Oy:tä ei uuteen Loviisaan kaivata.

Alla on tiivistelmä Loviisan Sanomissa 20.10.2009 olleesta perusteellisesta selvityksestä:

"Ehdokkaiden enemmistöltä ”Kyllä” Fortumille ja ”Ei” Fennovoimalle

Selkeä enemmistö uuden Loviisan kuntavaalien ehdokkaista hyväksyy uuden ydinvoimalan rakentamisen Hästholmeniin, mutta vastustaa uuden yksikön rakentamista Ruotsinpyhtään Gäddbergsölle.

Enemmistön mielestä Loviisan ja Ruotsinpyhtään valtuustojen keväällä tekemät myönteiset ydinvoimapäätökset tulisi käsitellä uudelleen uuden Loviisan valtuustossa.

Tiedot ilmenevät Loviisan Sanomien ehdokaskyselystä, jossa kartoitettiin kymmenen puolueen ja ryhmän kaikkien 228 ehdokkaan näkemyksiä ydinvoimakysymyksiin, tuulivoimaan, koulujen tilaratkaisuihin sekä kunnanosalautakuntien tarpeellisuuteen. Kyselyyn vastasi 219 ehdokasta eli vastausprosentti oli noin 96.


Kaikkien puolueiden selkeä enemmistö vihreitä lukuun ottamatta asettui kannattamaan uuden ydinvoimalan rakentamista Hästholmenille. Yhteensä 228 ehdokkaasta peräti 160 kannatti ja 53 vastusti Loviisa 3:n rakentamista. Neljä ei osannut sanoa ja 9 ehdokkaan vastaukset puuttuivat.

Myönteisimpiä Loviisa 3:lle olivat kokoomus, demarit, keskusta sekä perussuomalaiset, mutta myös Rkp:n 62 ehdokkaasta 43 ilmoitti kannattavansa ja vain 17 vastustavansa lisäydinvoiman rakentamista Hästholmeniin. Vihreitten ehdokkaista kaikki 25 ilmoittivat, etteivät hyväksyisi lisäydinvoimaa sen enempää Hästholmeniin kuin Gäddbergsöllekään.


Yhteensä 228 ehdokkaasta 153 sanoisi Ei ja 55 sanoisi Kyllä Fennovoiman ydinvoimalahankkeelle Gäddbergsön alueella. Kymmenen ei osannut sanoa kantaansa. Fennovoiman hakemuksen hylkäisi Rkp:n, demareiden, vihreitten, kristillisten ja vasemmistoliiton ehdokkaiden enemmistö. Puolueista kokoomuksen ja perussuomalaisten ehdokkaiden enemmistö kannatti Fennovoiman hakkeen toteuttamista. Keskustan 14 ehdokkaasta puolet oli vastaan ja toinen puoli puolesta.

Ydinvoimasta halutaan uudet päätökset

Ehdokkaiden enemmistön mielestä sekä Loviisan että Ruotsinpyhtään keväällä tekemät ydinvoimalapäätökset tulisi käsitellä uudelleen uuden Loviisan valtuustossa. Ruotsinpyhtään kunnanvaltuusto hyväksyi tuolloin Fennovoiman hakemuksen ja Loviisan valtuusto puolestaan hyväksyi Fortumin hakemuksen. Molemmista päätöksistä on valitettu hallinto-oikeuteen.

Työ- ja elinkeinoministeriön tulkinnan mukaan aiemmat periaatepäätöslausunnot ovat voimassa ja sitovia. Nykykäsityksen mukaan ainakin Fennovoiman hanke tulee uuden Loviisan valtuustoon, kun alueen kaavat tulevat vahvistettavaksi.

Ehdokkaista 125 oli uuden käsittelyn kannalla, kun 81 ehdokasta piti asiaa loppuunkäsiteltynä ja 11 ei osannut sanoa kantaansa.

Puolueista uuden valtuustokäsittelyn kannalla olivat selkeästi Rkp, vihreät, vasemmistoliitto sekä kristilliset, kun taas demareiden, kokoomuksen, perussuomalaisten sekä keskustan enemmistön mielestä päätökset on kertaalleen tehty eikä niitä ole syytä uudelleen avata.


Näin ehdokaskysely tehtiin

Loviisan Sanomien kyselykaavakkeet lähetettiin jokaisen puolueen vaalipäällikölle jaettavaksi edelleen omille ehdokkaille. Lisäksi kysely lähetettiin kaikille niille ehdokkaille, joiden sähköpostiosoite oli tiedossa. Kysymykset julkaistiin myös LS:n nettisivuilla. Lisäksi vastaamatta jättäneiden ehdokkaiden vastauksia kyseltiin soittamalla. Vain 9 ehdokkaan vastaus on toistaiseksi tulematta. Kysely julkistetaan myös LS:n nettisivuilla, jonne puuttuvien ehdokkaiden vastaukset täydennetään."

Yllä kaikessa lyhykäisyydessään uuden Loviisan asukkaitten ehdottoman enemmistön tunnot kuntavaalien alla.

Pro Saaristo -komitea on jo alun alkaen ollut hyvin tietoinen siitä, että uuden Loviisan kuntalaisten selkeä enemmistö ei ole kannattanut eikä vast'edeskään kannata Fennovoima Oy:n ydinvoimahanketta uudessa Loviisassa. Asia on tehty tiettäväksi pitkin matkaa myös Fennovoima Oy:lle, mutta oikeita johtopäätöksiä ei yhtiössä ole vedetty, huolimatta siitä, että heidän hankkeensa on edelleen myrskyisässä vastatuulessa.

Odotamme, että Fennovoima Oy luopuu hankkeestaan uuden Loviisan Gäddbegsöllä. Se olisi sitä "toimimista hyvässä yhteistyössä paikallisten asukkaitten kanssa", jota Fennovoima Oy:n tomitusjohtaja Tapio Saarenpää peräänkuulutti vuonna 2007.

Sunnuntaina 25.10.2009 ovat tämänkin asian tiimoilta ratkaisevat kuntavaalit. Käykää äänestämässä, vaikka taivaalta sataisi vihaisia äijiä ja ämmiä!

Fennovoima Oy:n sagalle Ruotsinpyhtäällä tulee laittaa piste.

Ei kommentteja: