perjantai 19. kesäkuuta 2009

Saaristolaiset torjuivat Fennovoiman ostotarjoukset!

Taas kerran joutuivat saaristolaiset Fennovoiman painostamiksi, kun juhannuksen alla saaristoon saapui Fennovoiman kutsumaton vieras maakauppoja hieromaan, pahat mielessään. Vaikka asia on tehty jo aika päiviä sitten Fennovoimalle selväksi, että saaristolaiset suhtautuvat kielteisesti heidän hankkeeseensa rakentaa ydinvoimalaitos Ruotsinpyhtään saaristoon, ei heiltä pyrkyä puutu.
Lähetimme asiasta eilen, 18.06.2009, lehdistötiedotteen:

"Fennovoima Oy:n maakaupoille jyrkkä EI!

Fennovoima Oy:n ja uuden Loviisan alueen kunnanvaltuutettujen tietoon saatettiin helmikuussa vuonna 2009 Ruotsinpyhtään Gäddbergsön maanomistajien yksimielinen päätös olla vuokraamatta ja myymättä maitaan Fennovoima Oy:lle.

Tästä taannoisesta päätöksestä huolimatta on Fennovoima Oy aloittanut uudelleen Gäddbergsön maanomistajien hiostamisen ja ahdistelun, parhaimpana lomakautena juhannuksen alla, uusilla vuokraus- ja osto-optioehdotuksillaan.

Tuohtuneet Ruotsinpyhtään Gäddbergsön maanomistajat pitivät asian johdosta kokouksen sunnuntaina 14.06.2009 Gäddbergsöllä ja laativat seuraavan yksimielisen päätöksen, jota he toivovat Fennovoima Oy:n jatkossa kunnioittavan, semmingin, kun kyseisen yhtiön toimitusjohtaja Tapio Saarenpää on Ringborgissa lausunut, että he haluavat olla erittäin hyvässä yhteistyössä nimenomaan paikallisten asukkaitten kanssa.

Gäddbergsöläiset eivät halua olla yhteistyössä sellaisen toimijan kanssa, jota Fennovoima Oy edustaa ja jonka tarkoituksena on turmella Ruotsinpyhtään saaristo. Niinpä Gäddbergsön maanomistajat toistavat aikaisemman yksimielisesti antamansa lausunnon:

"Pidämme edelleen kiinni päätöksestämme olla vuokraamatta tai myymättä maa- tai vesialueitamme vapaaehtoisilla kaupoilla Fennovoima Oy:lle, huolimatta Fennovoiman uudistetusta yrityksestä päästä maakauppoihin Gäddbergsön maanomistajien kanssa."

Keskusteluissa todettiin, että evakkoon ovat suomalaiset ja karjalaiset joutuneet ennenkin, mutta uutta on nyt se, että nykyään evakkoon koitetaan häätää ihmisiä monikansallisten - ja suomalaisten yritysten rahan voimalla, jopa oman kunnan kunnanvaltuutettujen toimesta."

Maat ja vedet, nuo Ruotsinpyhtään mantumme, ovat edelleen omistuksessamme ja toivomme mukaan tämä olotila säilyy aikain taa.

Toivotan Teille, rakkaat saaristolaiset, Fennovoiman ja joidenkin kunnanvaltuutettujen pyrkimyksistä huolimatta, oikein mielihyvän sävyistä juhannusta!

Ystävällisesti,

Paavo

Se, Laurikainen
Pro Saaristo -komitea
Projekti- ja tiedotusvastaava
s- posti paavo.laurikainen@windowslive.com
gsm. 050 3583413

Ei kommentteja: