maanantai 15. kesäkuuta 2009

Hyvät ystävät Ruotsinpyhtään saaristossa!

Nyt on viralliset lausunnot meidän saaristolaisten toimesta annettu ja meidän saaristolaisten ajatukset, toiveet, pelot, kritiikki ja vaatimukset Fennovoima Oy:n ydinvoimahankkeen johdosta ovat saatetut kaikkien päättäjien tietoon sekä valtakunnan päättäjien tasolla että uudessa Loviisassa, kuin myös mediassa.

Luulisi, että työ on Pro Saaristo -komitean osalta nyt päättynyt, mutta näin ei suinkaan ole asian laita. Fennovoima painaa edelleen päälle, kuin se kuuluisa yleinen syyttäjä ja on ryhtynyt lähentelemään saariston maanomistajia, kun Fennon nykyiset sadat hehtaarit Koskenkylän kartanon maita eivät riitä heidän jättihankkeensa toteuttamiseksi Ruotsinpyhtään saaristossa.

Myöhään sunnuntaina 14.06.2009 pitivät saariston kriittisillä alueilla asuvat maanomistajat kokouksen, jonka aiheena oli Fennon maakauppa-asiat saaristossa.
Lähetämme teille mitä pikimmin tiedotteen kokouksen päätöksistä!

Kiitämme myös kaikkia saaristolaisia siitä, että olette lähettäneet erillisiä lausuntojanne TEM:lle!

Alla on tiivistelmä Pro Saaristo -komitean lausunnosta koskien Fennovoima Oy:n TEM:lle jättämää periaatepäätöshakemusta:

"ProSaaristo on jo lausunnossaan Fennovoiman YVA -selostuksesta tuonut esille merkittävimmät perustelut siitä, miksi Fennovoiman hake ei Ruotsinpyhtään osalta ole valtakunnan kokonaisedun mukainen.

Haluamatta toistaa edellistä lausuntoamme, ProSaaristo keskittyy tässä lausunnossa perustelemaan kielteistä kantaansa ensisijaisesti tulevaan, ennustettua maltillisempaan sähkönkulutuksen kasvuun sekä vertailemaan Fennovoiman ja Fortumin hankkeita ja niiden toisistaan poikkeavia vaikutuksia tulevaan, uuteen Loviisaan; sen maisemaan, luontoon ja ihmisiin.

Tarkastelemalla sähkönkulutuksen kehitystä sekä teollisuudessa tapahtuvaa toimialarationalisointia, voidaan vetää johtopäätökset, ettei energiateollisuuden sekä eräiden johtavien poliitikkojen vaatimaa kolmea ydinvoimalaitosta tarvita, ellei hyväksytä mittavaa sähkönvientiä.

Tässä vaiheessa päätös jo yhden ydinvoimalaitoksen osalta riittää tyydyttämään Suomen omavaraisuus-tarpeet 2020-luvun loppuun. Mahdollinen toinen laitos tulee ajankohtaiseksi aikaisintaan siinä vaiheessa, kun nykyiset toiminnassa olevat Fortumin Lo1 ja Lo2 yksiköt suljetaan.

ProSaaristo esittääkin, ettei Fennovoiman periaatepäätöshakemusta hyväksytä Ruotsinpyhtään osalta. Mikäli valtioneuvosto harkitsee ydinvoimalaitoksen olevan yhteiskunnan edun mukaista ja katsoo oikeaksi sen sijoittamisen Loviisan alueelle, tulee sijoituspaikan olla Hästholmenin saari.

Valtioneuvosto, periaatepäätöstä tehdessään, tuskin antaa lupaa kahden laitoksen sijoittamisesta uuteen Loviisaan. Näin ollen uuden Loviisan kokonaisedun mukainen vaihtoehto on luvan myöntäminen Fortumille Hästholmeniin, sillä taloudellisilta vaikutuksiltaan kumpikin hanke on alueelle samanarvoinen, mutta haittavaikutuksiltaan Fennovoiman hanke on moninkertainen.

Myös ympäristönäkökohtien perusteella on tuomittavaa myöntää Fennovoimalle periaatepäätös rakentaa ydinvoimala-alueensa Suomenlahden rannikolle."


Hyvät saaristolaiset. Nyt jatkamme työtämme eri tason päättäjien pakeilla, tuomme esiin mielipiteemme mediassa ja valmistaudumme syksyn 2009 kuntavaaleihin, jotta tähän Fennon ydinvoimavouhotukseen täällä Ruotsinpyhtään - ja uuden Loviisan saaristossa saadaan stoppi. Työmme jatkuu...

Ystävällisesti,

Paavo Laurikainen

Pro Saaristo -komitea

Ei kommentteja: