tiistai 2. kesäkuuta 2009

Saaristosta kajahti ja kajahtaa!

Hyvät maanomistajat Ruotsinpyhtään saaristossa!

Työ- ja elinkeinoministeriön ja Säteilyturvakeskuksen yhteistyössä pitämä kansalaisten kuulemistilaisuus, Ruotsinpyhtään Työväentalolla 28.05.2009 Fennovoima Oy:n Ruotsinpyhtään saaristoon aikoman ydinvoimalaitoksen johdosta, oli myönteinen kokemus, josta TEM:lle, STUK:lle ja Teille, hyvät saaristolaiset, suur'kiitokset. Te olitte jälleen kerran loistavia lausuntojen antajia!

Kokousväkeä oli yli 80 henkeä ja saaristolaiset käyttivät ansiokkaita puheenvuoroja kokonaista 24 kappaletta, joissa Fennovoima Oy:lle annettiin huutia koko rahan edestä.

Saaristolaisten lausuntojen lisäksi salissa pidettiin myös yksi Fennovoiman hanketta puoltava puheenvuoro, Ruotsinpyhtään kunnanvaltuuston puheenjohtajan Asko Vilamaan toimesta, joka luki kunnanvaltuuston tekemän Fennovoimalle myönteisen päätöksen suomeksi ja ruotsiksi.

Puhe ei saanut taputuksia kokousväeltä, ei ainuttakaan!

Muutama Ruotsinpyhtään kunnanvaltuutettu istui salin perällä täysin tuppisuina. Mitään faktoja ei heillä ollut tuoda esiin sillä foorumilla. Eivät hekään taputtaneet Asko Vilamaalle.

Tilaisuuden jälkeen murjaisi Säteilyturvakeskuksen edustaja Sundberg ulkosalla notkuville Fennovoiman edustajille Patrik Hellmannille ja Juha Miikkulaiselle:

"Tämän jälkeen teidän ei tarvitse enää tulla Ruotsinpyhtäälle!"

Toisen mielenkiintoisen kommentin antoi STUK:n Jorma Aurela, joka totesi puheessaan salissa ja kahvitauoilla toistaen, että TEM:llä ja valtioneuvostolla on mahdollisuus rajata huonoiksi tai muuten epäsoveliaiksi katsomansa ydinvoimalaitoksen rakennuspaikat periaatepäätösten ulkopuolelle.

Tuo kuulosti erittäin hyvältä!

Saaristolaisten ko. tilaisuudessa antamat erinomaiset lausunnot menevät sellaisinaan TEM:n toimesta valtioneuvoston käyttöön, kun päätöksiä tehdään Fennovoima Oy:n hankkeesta Ruotsinpyhtäällä.

Tilaisuuden jälkeen Roy Granroth Tallbackasta soitti allekirjoittaneelle ja ehdotti, että niin moni saaristolainen, kuin vain mahdollista, lähettäisi 15.06.2009 mennessä OMAN lausuntonsa Fennovoiman hankkeen johdosta TEM:lle.

Ajatus on mitä kannatettavin.

Jälleen on "Sana Vapaa", joten tarttukaa toimeen ja lähestykää TEM:ä joko kirjeitse tai lähettäkää lausuntonne s -postilla.
Lausuntojen tulee olla lyhyitä, esim. yhden liuskan pituisia ja nasevia. Kaikki hankkeeseen liittyvät pelot, epävarmuudet ja sekä ympäristöön että ihmisiin kohdistuvat haittavaikutukset voidaan tuoda esille. Niitä voisivat olla mm.:

- Lauhdevesien vaikutukset saaristoon ja laajemmaltikin
- Vaikutukset kalastukseen, sen lajikirjoon, saalismääriin, pyydyksiin ja pyyntipaikkoihin.
- Rakennusaikaiset haitat: Pöly, melu, louhinta, kivenmurskaus, liikenne, tms.
- Vaikutukset pohjavesiin, määrään ja laatuun.
- Pakkolunastukset laitosalueella, tielinjalla ja voimajohtolinjoilla.
- Tuhansien siirtotyöläisten ja heidän parakkikylänsä vaikutukset saaristoidylliin.
- Maisemahaitat itse laitoksen, uuden tielinjan ja voimajohtojen johdosta.
- Fennovoima Oy:n kyky toimittaa Helsingin energialle ja pääkaupunkiseudulle sekä kaukolämpöä että sähköä.
- Kiinteistöjen arvonalennukset
- Fennovoiman vakuutukset ja vastuut
- Fennovoima verrattuna Fortumiin
- Vaikutukset flooraan ja faunaan
- Fennovoiman käyttämän ydinpolttoaineen loppusijoituspaikka, jne...

Lisätietoja saatte osoitteesta:
http://www.tem.fi/index.phtml?s=3042
josta pääsette Pro Saaristo -komitean lausuntoon,
034 Skärgårdens Vänner i... 22.12.2008 (pdf) (4.9 MB)

Mielipiteiden esittäminen

Periaatepäätöshakemuksesta voi esittää mielipiteitä ja antaa
lausuntoja kirjallisesti toimittamalla ne työ- ja elinkeinoministeriön
kirjaamoon tai ministeriön viralliseen sähköpostiosoitteeseen
(kuuleminen@tem.fi) viimeistään 15.6.2009.

Annetuissa mielipiteissä ja lausunnoissa pyydetään viittamaan
asian diaarinumeroon 49/815/2009 ja esittämään henkilön
nimi- ja osoitetiedot.

- Postiosoite: PL 32, 00023 Valtioneuvosto

- Sähköpostiosoite: kuuleminen@tem.fi

Hyvät ystävät, vielä kerran lausuntoja antamaan! Soitelkaa muillekin, naapureillenne täällä saaristossa, ja pyytäkää talkoisiin.

Ystävällisesti,

Paavo

Ei kommentteja: