"Hela det finländska sammhället till godo", (Fennovoima suunnittelee edelleen, koko suomalaisen yhteiskunnan hyväksi) kirjoittaa Östra Nyland lehti. Tottahan toki lehden tekstissä tuotiin selvääkin selvemmin esiin meidän saaristolaisten katkerat tunteet, kun valtavat maa- ja vesialueet raiskataan lopullisesti. Meille saaristolaisille jäikin sellainen mielikuva Fennovoiman edustajien puheenvuoroista, että me emme olekaan suomalaisia, kun Fennovoiman "ilosanoma" ei saa saaristolaisia ratkeamaan riemusta!
Jää ikään kuin kaksi mahdollisuutta, jotka tilaisuudessa tuotiin esiin, joko hyväksyä Fennovoiman toimet ja tyytyä kohtaloonsa tai sitten muuttaa pois kotikonnuiltaan, Ruotsinpyhtään kauniista saaristosta, Fennovoiman osakkeenomistajien elintärkeitten etujen vuoksi.
Fennovoiman edustajien puheita kuunnellessa, tuli sellainen olo, että ainoastaan tuo Fennovoima osaa tehdä suomalaisille sähköä ja olivatpa sen toiminnan seuraukset mitkä tahansa, tulee myös saaristolaisten taputtaa intopipona käsiään ja toivottaa Fennovoima sydämellisesti tervetulleeksi Ruotsinpyhtään saaristoon!
Paikalla ollut vihreitten kansanedustaja Heidi Hautala ei toivottanut Fennovoiman edustajia tervetulleiksi edes eduskuntaan, jossa he ovat harjoittaneet ennen kokematonta lobbausta, mutta piti hyvänä sitä, että saaristolaisilla on suora keskusteluyhteys Fennovoiman edustajiin.
Mutta, hyvät saaristolaiset, kolmaskin vaihtoehto on edelleen olemassa ja se on se, että saaristolaisten taistelu saariston - ja elinolosuhteittensa säilymisen puolesta jatkuu, kunnes uhka Ruotsinpyhtäältä Fennovoiman muodossa poistuu.
Poliittinen keskustelu on jo alkanut kuntavaalien lähestyessä ja nyt alkavat eri kuntien kunnanisät ja -äidit miettiä sitä, että millainen ratkaisu on otollisin uudessa Loviisassa. Merkkejä tästä kuntien välisestä yhteisen politiikan syntymisestä oli havaittavissa Loviisan syystorilla 30.09.2008!
On ratkaistava kauaskantoinen pulma. Avatakko auki aivan uusi ydinvoimala-alue monikansalliselle Fennovoima OY:lle vaiko hyödyntää täysimääräisesti jo olemassa olevat, ydinvoimalle osoitetut rakennuspaikat Loviisan Hästholmenissa?
Hästholmenin edut Fennovoimaan nähden ovat paikkakunnan tulevaisuuden ja luonnon säilymisen kannalta mittavat.
Loviisan Sanomien päätoimittaja Arto Henriksson kirjoitti pääkirjoituksessaan 30.09.2008 mm. seuraavasti:
"Jotta periaatepäätöshakemuksiin liittyvät lausunnot siirtyisivät uuden Loviisan valtuustolle, tulisi Loviisan seudun ydinvoimaloiden hakemusprosesseja siirtää lähes vuodella eteenpäin. Sen vaatiminen ei ehkä ole realismia, mutta sekä Ruotsinpyhtään että Loviisankin uusien valtuustojen on syytä kuulostella toistensa sekä laajemmin koko seutukunnan valtuustojen näkemyksiä ja lausuntoja molempien yhtiöiden periaatepäätöshakemuksiin. Loviisan seudun kuntafuusiosopimus antaa mahdollisuuden järjestää vaikka yhdistyvien kuntien valtuustojen yhteiskokouksia tai käsitellä asiaa neljän kunnan järjestelytoimikunnassa. Vaikka sillä ei olisikaan ydinenergialain perusteella suoraa päätösvaltaa periaatepäätöshakemuksesta annettaviin lausuntoihin, olisi näinkin kauaskantoisissa lausunnoissa syytä tarkastella Loviisan seutua jo yhtenä kokonaisuutena eikä neljänä erillisenä kuntana."
Tuossakin on saaristolaisjärkeä! Sille kannattaa taputtaa!
Tilaisuus Ringborgissa päättyi seuraaviin sanoihin:
"Vedämme Fennovoiman kanssa yhtä köyttä, mutta eri suuntiin!"
Ystävällisesti,
Paavo Laurikainen
Pro Saaristo -komitea
keskiviikko 1. lokakuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti