Hyvät saaristolaiset.
Päättyneet kuntavaalitvaalit olivat selvä osoitus siitä, että Fennovoima OY:n ydinvoimalahanke torjutaan laajalti uudessa Loviisassa. Siitä saimme esimakua paikallislehtien, Loviisan sanomien ja Östra Nylandin julkaisemista kuntavaaliehdokkaitten mielipiteistä vaalien alusviikolla.
Kysymykseen pitäisikö Ruotsinpyhtään saaristoon rakentaa ydinvoimala, jakautuivat kuntavaaliehdokkaitten vastaukset seuraavasti:
Kunta.......Jaa......Ei......EOS......Ei tavoitettu
R-pyhtää.... 20..... 29...... 5....... 6
Pernaja...... 3..... 32...... 3....... 8
Liljendahl... 3..... 22...... 2....... 0
Loviisa..... 22..... 53..... 11....... 0
Lapinjärvi.. 11..... 20...... 4....... 7
Yhteensä.... 59.... 156..... 25...... 21
Valituiksi tulleet
R-pyhtää.... 8..... 7...... 4....... 2
Pernaja..... 0.... 19...... 0....... 2
Liljendal... 1.... 14...... 2....... 0
Loviisa..... 7.... 16...... 4....... 0
Lapinjärvi.. 6.... 13...... 0....... 2
Yhteensä... 22.... 69..... 10....... 6
Tulos on selvä, kuin pläkki. Jo ehdokasasettelu paljasti, että Fennovoima Oy ei ole tervetullut Ruotsinpyhtään saaristoon: 156 ehdokasta vastusti hanketta ja ainoastaan 59 kannatti. Kantaansa harkitsevia oli 25 ehdokasta ja 21 ehdokasta ei tavoitettu tai eivät vastanneet kyselyyn.
Vaikka kantaansa harkitsevat ja tavoittamattomissa olleet ehdokkaat olisi laskettu Fennovoima OY:n hanketta kannattaviin oli lopputulos: Fennvoiman OY:n kannattajia
40 % ja vastustajia 60 %!
Vaalien jälkeen kävi selväksi, että yleinen mielipide vastustaa Fennovoima Oy:n ydinvoimalahanketta Ruotsinpyhtään saaristossa ja äänestäjät valitsivat enemmistöksi uudessa Loviisassa kunnanvaltuutetut, jotka ajattelevat samalla tavalla, kuin heitä äänestäneet kuntalaiset.
Fennon puolesta jaa-ääniä 21 % ja 65 % vastaan!
Jos kannastaan epävarmat ja kantaansa ilmoittamattomat valtuutetut laskettaisiin Fennovoima Oy:n kannattajien joukkoon, olisivat kannatusluvut uudessa Loviisassa 35% Fennon puolesta ja vastustajien raikuva: "EI!" 65 % annetuista äänistä!
Rökäletappio Fennovoima OY:lle!
Tuntuu aivan mahdolliselta, että myös Ruotsinpyhtään valituiksi tulleet valtuutetut: Janne Pekkola kok, Kimmo Eloranta kesk, Asko Vilamaa kesk ja Keijo Tähtinen sdp sekä Paula Kivimäki sdp, päätyvät loppujen lopuksi asiallisin perustein hylkäämään Fennovoima Oy:n ajaman hankkeen täysin sopimattomana Ruotsinpyhtään saaristoon ja uuteen Loviisaan.
Pro Saaristo -komitea on valmis omalta osaltaan, muutaman viikon kuluttua, esittämään Ruotsinpyhtään uusille kunnanvaltuutetuille ja uudelleen valituksi tulleille valtuutetuille, asiallista kritiikkiä Fennovoima Oy:n YVA -arviointiselostuksesta. Olemme aloittaneet asiantuntijavoimin työmme jo muutama viikko sitten.
Nyt on Fennovoima Oy:llä harkinnan paikka. Syksyllä vuonna 2007 Fennovoima Oy lupasi, toimitusjohtaja Tapio Saarenpään suulla, kunnioittaa paikallisten mielipidettä koskien heidän hankettaan. Nyt sitä kunnioitusta voi konkreettisesti osoittaa, vetäytymällä pois uudesta Loviisasta.
Ystävällisesti,
Paavo Laurikainen
Pro Saaristo -komitea
maanantai 27. lokakuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti