Fennovoima tulee? Metsää kaatuu?
Hanke laajenee saaristosta Tesjoelle, Ahvenkoskelle ja Itä-Uudellemaalle.
Kartat ovat esillä Rinborgissa, Tallbackassa.
Info Ringborgissa 27.09.2008 klo 10.30, keskustelua syksyn viimeisen ”Saariston Kesätorin” yhteydessä klo 10.00 - 12.00.
Myytävänä saaristolaisten tuotteita ja kahvia & särvintä.
PS -k lyö faktansa pöytään! Mitä vastaa Fennovoiman Timo Kallio?
Tulkaa ja kuulkaa!
torstai 18. syyskuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
2 kommenttia:
Hyvät saaristolaiset!
Tutkittuamme huolellisesti Pro Saaristo- komitean asiantuntijavoimin Fennovoima Oy:n ydinvoimalahankkeen vaikutuksia ja sen peruuttamattomia muutoksia Ruotsinpyhtään saaristossa - sen luonnonkauniiseen maisemaan, maahan, mereen, flooraan ja faunaan kuin myös ihmisiin - panimme huolestuneina merkille myös seuraavaa.
Fennovoima Oy tarvitsee uuden voimalinjan Ruotsinpyhtään saaristosta, Tesjoen laakson kautta pohjoiseen, saadakseen tuotantonsa valtakunnan kantaverkkoon ja sitä myöten pääasiallisille omistajilleen ja asiakkailleen kaukana Pohjois-Suomessa.
Hankkeen YVA- selostusluonnoksesta eivät selviä laajalle leviävät maankäytön rajoitukset ja rakennuskieltoalueet Ruotsinpyhtään saaristossa ja Tesjoen laaksossa: Missä aukeavat avohakkuualueet voimajohtoineen ja pylväineen? Miten ne halkovat Vahterpään niemeä, jonka kymmenet asunnot ja huvilat jäävät voimalinjojen alle ja/tai niiden välittömään läheisyyteen? Nämä avohakkuualueet halkovat jopa 120m leveänä raiskiona Kampuslandet/Gädbegsöstä Vahterpäälle ja Jomalasundin kapeikon kautta Tesjoen laakson läpi valtatie 7:n tasalle, jatkaen siitä matkaansa halki Itä-Uudenmaan lähelle Riihimäkeä, Hikiälle, 145 km:n matkan.
Kyseinen uusi voimalinjaverkko Ruotsinpyhtään saaristossa ja Tessjoella edellyttää koko sen kattamalla alueella ehdotonta rakennuskieltoa ja maankäytön muita rajoituksia, estäen siten maanomistajien maa-alueitten täysimääräisen käytön.
Jos Ruotsinpyhtään valtuutetut ja Itä-Uudenmaan maakuntaliiton hallitus ja valtuusto pitävät huolen siitä - nyt ja myös kuntavaalien jälkeen - että ensisijaisesti Itä-Uudellamaalla hyödynnetään jo olemassa oleva alue - ydinvoimalaitokselle osoitettu ja maakuntakaavaan merkitty rakennuspaikka, Loviisan Hästholmenissa - jää merkittävän laaja alue: Saaristo, Vahterpää ja Tesjoen laakso, lähes luonnonmukaiseen tilaansa.
Hästholmenissa on infrastruktuuri voimalinjakatuineen liki valmiiksi rakennettuna ja sinne voidaan tarvittaessa sijoittaa kolmaskin ydinvoimalaitos ilman haitallisia uusia kieltoja ja rajoituksia Ruotsinpyhtään kunnassa, niin, ja kohta siis ”Suur-Loviisassa”.
Valtuutetuilta ja kuntavaaliehdokkailta on syytä kysyä ja vaatia, näin vaalien alla, tarjolla oleviin vaihtoehtoihin selvä ja perusteltu kanta, jotta äänestäjät voivat vetää omat johtopäätöksensä.
Seuraamme hankkeitten kehitystä blogisivullamme, tiedotamme lisää s-postitse ja marraskuussa 2008 tulee seuraava maanomistajakirje. PS -k lyö faktansa pöytään! Mitä vastaa Fennovoiman Timo Kallio?
Ystävällisesti,
Paavo Laurikainen, Pro Saaristo- komitea
Heips siellä Rinborgissa!
Heidi Hautala on tulossa lauantaina syysmarkkinoille kyselemään kuulumisia, joten tulkaapa sankoin joukoin paikalle.
Terveisin
Anna-Kaarina Kippola/Loviisan seudun vihreät
Lähetä kommentti