Loistava juttu Hesarissa 16.03.2008!
”Itämeri on pahasti saastunut. Sen syvänteet ovat biologisesti kuolleet. Suomen rannikkoalueista pahiten on saastunut Suomenlahti. Nykyisiä saastuttajia ovat maatalous ja kotitaloudet sekä Pietari, jonka päästöt eivät ole hallinnassa.
Liian vähälle huomiolle on jäänyt ydinvoimalaitosten aiheuttama "lämpösaaste". Loviisan 1000 MW ydinvoimalaitosten hyötysuhde on n.35%, jolloin 65 % tuotetusta energiasta , eli 2000 MW menee Suomenlahden ympärivuotiseen lämmitykseen.
Vaikutus on selkeästi todettavissa leväkasvullisuuden voimakkaana lisääntymisenä, joka turmelee rannikon vedet ja mökkirannat sekä aiheuttaa kalastukselle suuria vaikeuksia. Niille, jotka eivät ole leväesiintymiä nähneet, sanottakoon, että se on kuin soutelisi hernesopassa!
Pyhtään ja Porvoon välinen merialue on pahiten saastunut. Silakat ja siiat ovat häviämässä, kun taas uudet tulokkaat, kuten kampamaneetit viihtyvät erinomaisesti lämpimämmässä vedessä.
Monikansallinen energiayhtiö E.ON on pyrkimässä Suomen energiamarkkinoille. Se epäonnistui ensimmäisessä yrityksessään päästä Loviisan voimalaitosten välittömään läheisyyteen. Nyt E.ON yrittää uudelleen perustamansa Fennovoima Oy:n kautta, josta se omistaa 34%.Vaihtoehtoisina sijoituspaikkoina sen suunnitelmissa ovat länsirannikolla Kristiina, Pyhäjoki ja Simo sekä etelärannikolla Ruotsinpyhtään ulkosaaristo 5 km Loviisan voimaloista.
Mutta miksi ihmeessä E.ON pyrkii Suomeen? Selitys piilee Saksan maaperässä, johon ei ole turvallista varastoida käytettyä ydinpolttoainetta. Suomi on niitä harvoja maita, jotka ovat asian ratkaisseet. Suomen ikivanha kallioperä on turvallinen. Tähän E.ON pyrkii käsiksi. Fennovoima perustelee hakemuksiaan ydinvoimaloiden
hajasijoittamisella. Se pätee Pohjanlahdella oleviin sijoituspaikkoihin, muttei Ruotsinpyhtään saaristoon. Pohjanlahden vedet ovat kylmempiä, se ei ole saastunut eivätkä levät leviä niin helposti. Fennovoiman suomalaiset osakkaat painottuvat Pohjanlahden rannikon tuntumaan. Tämäkin tekijä puoltaa Pohjanlahtea.
Luonnollisin ratkaisu kuudennelle ydinvoimalalle on Olkiluoto. Uutta ydinvoimala-aluetta ei tässä vaiheessa tarvita."
Jouko Koskinen
dipl.ins., eläkeläinen
Helsinki
maanantai 14. huhtikuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
2 kommenttia:
Kiitos EI!
Emme kaipaa rannoillemme lämmintä lauhdevettä, emmekä muitakaan ydinvoimalan tuomia haittoja!
Meillä on vielä puhdas luonto ja meri ja niistä me pidämme kiinni.
Ei ydivoimaa edes Pohjanlahden rannikolle!
- Pyhäjokinen
Erittäin hyvä kirjoitus ja totisinta totta.
Yhden alueen kuormittaminen kunnasta toiseen menevällä ydinvoimavyöhykkeellä Itä-Uudellamaalla olisi aivan liikaa alueen luonnolle, ihmisten turvallisuudelle ja elinympäristölle.
-Kymenlaaksolainen
Lähetä kommentti