tiistai 8. huhtikuuta 2008

Lausuntoamme on arvioitu

Loviisan Sanomien päätoimittaja kirjoittaa S.V.S.:n Fennovoima OY:n ydinvoimahankkeesta TEM:lle 07.04.2008 antamasta lausunnosta seuraavaa:
Saaristolaiset perehtyivät asiaan

"Kaksi Loviisan seudulla kilvoittelevaa ydinvoimalahanketta ovat poikineet satoja mielipidekirjoituksia sekä lausuntoja niin lehtien palstoille kuin osaksi virallisia YVA -prosesseja. Mielipiteiden kirjo on laaja ja vaihtelee tunteenpurkauksista faktoilla perusteltuihin kannanottoihin - puolesta ja vastaan. Enemmän vastaan. Usein huutomerkkien määrä korreloi käänteisesti faktojen kanssa. Ydinvoimaa puolustetaan ja vastustetaan enemmän tunteilla kuin faktoilla. On huomattavasti helpompaa olla varma tunteistaan kuin faktoistaan. Niitä ei myöskään kukaan voi kiistää eikä osoittaa virheellisiksi. Se ei silti tarkoita, etteikö tunteilla olisi painoarvoa ydinvoimadebatissakin.
Skärgårdens Vänner i Strömforsin eilen julkistama lausunto Fennovoiman ydinvoimalan ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta poikkeaa edukseen monista ydinvoimalahankkeita koskevista lausunnoista. Saaristolaisten lausunto on hanketta kohtaan selvästi kielteinen, mutta samalla erittäin analyyttinen ja asiallinen. Sen tekijät ovat selvästi perehtyneet syvällisemmin asiaan. Skärgårdens Vännerin lausunto kiinnittää huomiota olennaisiin uhkakuviin sekä avoinna oleviin kysymyksiin eikä lillukanvarsiin. Kielteinen kanta Kampuslandetin ydinvoimalaan perusteellaan lausunnossa asiallisesti. Lausunnossa on myös selvästi enemmän kysymysmerkkejä kuin huutomerkkejä. Se on järkevä lähestymistapa hankkeeseen, jonka faktoista suurin osa on vielä täysin avoinna tai tarkentumatta. Olisi ollut jopa epäuskottavaa, jos saaristolaisilla olisi itsellään ollut jo valmiina vastaukset ja näkemykset niihin kymmeniin monimutkaisiin ydinvoimakysymyksiin, joita se vaatii Fennovoiman selvittävän varsinaisessa YVA -selostuksessaan.
YVA -ohjelmista ja -selostuksista annettavien lausuntojen vaikutuksista voidaan aina olla monta mieltä. Ne tuskin ovat ratkaisevia, muttei merkityksettömiäkään. Parhaimmillaan ne tuovat esille puutteita ja epäkohtia, joita viranomaiset tai yhtiöt eivät ole ehkä itsekään huomanneet. Saaristolaisten joukossa on runsaasti arvokasta kokemusta saaristosta. Kaikki eivät silti halua lausuntojaan antaa. Esimerkiksi Greenpeace ei TEM:n pyynnöstä huolimatta jostain syystä antanut lausuntoaan viime torstaina julkistetusta Fortumin YVA -selostuksesta.
Yliampuvat mielipiteet ja ylikärjistetyt lausunnon on usein helppo luokitella painoarvoltaan kevyiksi. On todennäköistä, että TEM:ssä ja Fennovoimassa perehdytään huolellisemmin saaristolaisten asiantuntevaan sekä huolelliseen lausuntoon ja otetaan siinä esitetyt kysymykset vakavammin huomioon. Asiallisesti kriittistä ja älyllisesti rehellistä tekstiä on aina ilo lukea, olipa sitten puolesta tai vastaan itse hanketta.
Arto Henriksson, Loviisan Sanomat"

TEM julkaisee lausuntomme kokonaisuudessaan aivan lähi päivinä. TEM:n linkki on blogimme linkkivalikoimassa.

Ei kommentteja: