Ylen Perämeren radion mukaan Fennovoima on valmis jättämään periaatepäätöshakemuksensa ydinvoimalan rakentamisesta jo syyskuussa, mikäli ministeriö ei edellytä ympäristövaikutusten arviointimenettelyn valmistumista sitä ennen.
Lue koko juttu.
TVO ilmoitti eilen Ylen englanninkielisillä sivuilla jättävänsä hakemuksensa jo keväällä, ja ministeri Mauri Pekkarinen totesi, että monta kuukautta ei muidenkaan hakemuksia odotella. Fortum on jättämässä omansa elokuussa.
Read the whole story.
Laki ympäristövaikutusten arviointimenettelystä muotoilee asian näin:
"13 §
Arvioinnin huomioon ottaminen
Viranomainen ei saa myöntää lupaa hankkeen toteuttamiseen tai tehdä muuta siihen rinnastettavaa päätöstä ennen kuin se on saanut käyttöönsä arviointiselostuksen ja yhteysviranomaisen siitä antaman lausunnon.
Hanketta koskevasta lupapäätöksestä tai siihen rinnastettavasta muusta päätöksestä on käytävä ilmi, miten arviointiselostus ja siitä annettu yhteysviranomaisen lausunto on otettu huomioon."
Ydinenergialaissa asia muotoillaan näin:
"13 §
Yleinen kuuleminen
Hakijan on ennen periaatepäätöksen tekemistä julkistettava kauppa- ja teollisuusministeriön tarkastama, sen ohjeiden mukaan laadittu yleispiirteinen selvitys laitoshankkeesta, laitoksen arvioidusta ympäristövaikutuksista ja sen turvallisuudesta siten, että selvitystä on yleisesti saatavilla.
Kauppa- ja teollisuusministeriön on varattava ydinlaitoksen lähiympäristön asukkaille ja kunnille sekä paikallisille mahdollisuus ennen periaatepäätöksen tekemistä esittää kirjallisesti mielipiteensä hankkeesta. Ministeriön on lisäksi laitoksen suunnitellulla sijaintipaikkakunnalla järjestettävä tarkemmin määräämällään tavalla julkinen tilaisuus, jossa asiasta voidaan esittää suullisesti tai kirjallisesti mielipiteitä. Esitetyt mielipiteet on saatettava valtioneuvoston tietoon."
tiistai 22. huhtikuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti