Sain luettavakseni tänään, 3.1.2008, monikansallisen Fennovoima Oy:n YVA -ohjelman luonnoksen. Siellä on seuraavanlainen tekstinpätkä:
"Fennovoima Oy
YVA-ohjelma, LUONNOS
Joulukuu 2007
24 (95)
Seurantaryhmät kokoontuivat YVA-ohjelmavaiheessa kerran. Kokoukset pidettiin Pyhäjoella 8.1.2008, Simossa 9.1.2008, Ruotsinpyhtäällä 10.1.2008 ja Kristiinankaupungissa 15.1.2008. Niissä esiteltiin seurantaryhmän edustajille hanketta, YVA-menettelyä ja hankkeen YVA-ohjelman luonnosta. Kokouksissa ja niiden jälkeen saadut kommentit ja täsmennykset otettiin huomioon YVA-ohjelmaa laadittaessa mahdollisimman kattavasti, sikäli kuin ne liittyivät YVAohjelmaan."
Merkillisiä ovat nuo fennomaagien taidonnäytteet! Taikuri David Copperfield olisi täysi noviisi Fennovoiman selvänäkijöitten hokkuspokkus temppujen ihmemaassa. Ohjelmaluonnoksensa he kirjoittavat joulukuussa vuonna 2007, mutta jo kirjoitusvaiheessa ovat seuraavan vuoden seurantaryhmien kokoukset pidetty ja tuloksetkin kirjattu edellisenä vuonna värkättyyn ohjelmaluonnokseen!
Niin, mitäpä sitä sitten kokouksia saaristolaisten kanssa pitämään, kun ne voidaan pitää futuurissa ja kirjata realiajassa.
Ihmeitten aika ei todellakaan ole ohi! Vai onko YVA -ohjelma vain välttämätön paha, valmiiksitaputettu täytenumero ja me saaristolaiset olemme vain senkin esityksen statisteja?
torstai 3. tammikuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
2 kommenttia:
Olisiko Ruotsinpyhtäällä aika jo havaita se tosiasia, että kunnavaltuustoa, joka jääräpäisesti puoltaa YVA:n aloittamista, viedään kuin pässiä narussa. Fennovoima tekee mitä lystää ja valtuusto haluaa vain "lisää tietoa".
Kun kunnalla oli selkärankaa ilmoittaa pysyvänsä kuntaliitosten ulkopuolella, olisiko sillä selkärankaa myös ilmoittaa Fennovoimalle, että ympäristövaikutusten arviointia ei uusien esiin tulleiden asioiden valossa ole syytä aloittaa Ruotsinpyhtäällä.
Ei tuo YVA -juna enää pysähdy, ei ainakaan tämän vuoden puolella.
YVA -projekti jatkuu ja olen kuullut, että Ruukissa olisi ydinporukka, joiden tulevien vuosien toivelistalla olisivat riemukkaat kulutusjuhlat Ruukissa. Fennovoima tärvelisi tarpeettomaksi katsotun saariston luonnon ja ruukkilaiset "naattisivat" Fennovoiman veroeuroista.
Sekin hyvä puoli asiassa on, heidän kantiltaan asiaa tarkasteltaessa, että saaristo tyhjennetään ensin ihmisistä ja siten yhä pienempi ruukkilaisten joukko saa viettää ihanaa "la Dolce vitaa" panematta tikkua ristiin.
Raadollista, mutta täysin mahdollista.
Lähetä kommentti