Fennovoiman rakentamisjohtaja Timo Kallio ilmoitti ProSaaristo -komitealle, että Fennovoima luopuu Ruotsinpyhtään Gäddbergsö - Kampuslandet alueesta.
SAARISTOOMME EI TULE YDINVOIMALAA!
Olipas joululahja!
Tavataan Ringborgissa 23.12.2009 klo 18 - 20
perjantai 11. joulukuuta 2009
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
7 kommenttia:
LOISTAVAAAAAAA!!!!!
ÄNTLIGEN KOM DETTA BESKED!
Ett stort tack till alla er som har orkat arbeta för Strömfors skärgård!
Suuret kiitokset kaikille teille, jotka olette jaksaneet tehdä työtä Ruotsinpyhtään saariston hyväksi!
GOD JUL!
Andreas Nyberg
Brännholmen/ Helsingfors
Onnittelut lopputuloksesta ja Kiitokset hyvästä yhteistyöstä!
Gratulationer till att ärendet fick denna vändning samt stort Tack för ett gott samarbete!
Christel Liljeström
Sipoo/Sibbo
Sydämeelisesti ja PALJON ONNEA Teille. Saitte todella hyvän joululahjan!
Meillä edelleen taistelu jatkuu. Se on sitten kolmas jouluton joulu tulossa lausuntojen, kaavojen ja muiden ikävien asioiden parissa.
- Te teitte sen. Ehkä seuraavaksi me?
t. Pro Pyhäjoki
Fennovoima Oy:n tiedote 11.12.2009
Fennovoiman ydinvoimala Pohjois-Suomeen
Fennovoimalla on ydinvoimalansa sijoituspaikaksi vastedes kaksi vaihtoehtoa: Pohjois-Suomessa sijaitsevat Pyhäjoki ja Simo. Fennovoima on tänään 11. joulukuuta täsmentänyt ydinvoimahakemustaan työ- ja elinkeinoministeriölle kirjeellä, jossa yhtiö kertoo, ettei Ruotsinpyhtää ole enää vaihtoehtona Fennovoiman ydinvoimalan sijoituspaikaksi.
Fennovoima on yli kahden vuoden ajan selvittänyt laajalti hankkeen sijoituspaikkojen turvallisuuteen, ympäristöön, yhteiskuntaan sekä rakentamiseen ja käyttöön liittyviä tekijöitä. Selvitysten perusteella yhtiö on vaiheittain karsinut hankkeensa sijoituspaikkavaihtoehtoja. Alun perin mukana oli lähes 40 paikkaa eri puolilta Suomea ja nyt siis kaksi kuntaa Pohjois-Suomessa.
Säteilyturvakeskuksen lokakuussa antama lausunto vahvisti pohjoisten paikkakuntien sopivuuden ydinvoimalan sijoituspaikoiksi. Uuden ydinvoimalaitospaikkakunnan perustaminen hajauttaa sähköntuotantoa maantieteellisesti ja parantaa näin Suomen huoltovarmuutta. Tämän on todennut muun muassa Huoltovarmuuskeskus Fennovoiman hankkeesta antamassaan lausunnossa.
Pyhäjoki ja Simo sekä niitä ympäröivät seutukunnat tukevat vahvasti Fennovoiman hanketta ja haluavat ydinvoimalan alueelleen. Ruotsinpyhtää taas on vuoden 2010 alusta lukien osa uutta Loviisan kaupunkia eikä Loviisassa ole riittävän vakaata tukea toisen ydinvoimapaikan avaamiseen kaupungin alueelle. Fennovoima tarvitsisi Loviisan valtuuston ja koko yhteisön tuen tulevina vuosina ja vuosikymmeninä.
Ruotsinpyhtään kunnan ja Loviisan kaupungin aiemmista, Fennovoiman ja Fortumin hankkeita tukevista päätöksistä on valitettu Helsingin hallinto-oikeuteen, jonka päätöstä odotetaan lähiaikoina. Mikäli päätöksistä valitetaan korkeimpaan hallinto-oikeuteen, valtioneuvoston ydinvoimahakemuksiin liittyvä päätöksenteko pitkittyy suunnitellusta. Fennovoima haluaa osaltaan luoda edellytykset prosessin etenemiselle hallituksen alkuperäisessä aikataulussa.
Pyhäjoella ja Simossa kaavoitus ja tekniset selvitykset jatkuvat. Lopullisesti Fennovoima valitsee ydinvoimalansa sijoituspaikkakunnan valtioneuvoston periaatepäätöksen pohjalta. Valtioneuvoston odotetaan päättävän periaatepäätöksen saajasta tai saajista alkuvuodesta 2010 ja eduskunnan käsittelevän asiaa myöhemmin samana vuonna.
Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Tapio Saarenpää, puh. 020 757 9202
Viestintäjohtaja Maira Kettunen, puh. 020 757 9213
Paras joululahja.
Kiitokset kaikille.
JOY !!!!!
T.P.E.
Grattis, grattis ni alla aktiva skall ha ett STORT TACK från oss alla.
Christina Wiljanen
Källviksvägen 133J
Lähetä kommentti