tiistai 11. elokuuta 2009

Ministereitä ja kansanedustajia Gäddbergsöllä

Maanantaina 10.08.2009 lähti Loviisan Suolatorilta linja-auto ja pitkä autokaravaani kohti luonnonkaunista Ruotsinpyhtään saaristoa. Seurueessa oli vihreän puolueen ministereitä, kansanedustajia, heidän avustajiaan sekä paikallisia vaikuttajia, mm. Ruotsinpyhtään kunnanjohtaja Risto Nieminen, kuin myös median edustajia.
Päättäjät halusivat tutustua henkilökohtaisesti siihen seutukuntaan, jonka monikansallinen Fennovoima Oy haluaa muuttaa "ydinvoimaparatiisiksi" ja osakkaittensa rahasammoksi.
Yksikään retkeen osallistunut ei tuonut julki sellaista ajatusta, että Ruotsinpyhtään Gäddbergsö olisi Fennovoima Oy:n ydinvoimalaitokselle sopiva rakennuspaikka.
Kauniina kesäpäivänä puhui myös huikaisevan kaunis saaristomaisema omaa vakuuttavaa kieltään.
Meidän saaristomme asukkaitten ja kesäasukkaitten edustajat oli kohteliaasti pyydetty mukaan kyseiselle retkelle ja me saimme lausua arvovaltaisille vieraille oman mielipiteemme Fennovoima Oy:n hankkeen sopimattomuudesta Ruotsinpyhtään luonnonkauniiseen saaristoon, kuolevan Suomenlahden partaalle.
Mielenkiintoista keskustelua käytiin moninaisista seikoista mm. Fennovoima Oy:n hankkeen Ruotsinpyhtään vaihtoehdon sopimattomuudesta yleisen edun mukaiseen alue- ja hajasijoituspolitiikkaan.
Keskusteluja päättäjien ja saaristolaisten kesken käytiin vielä illalla Loviisan Saltbodenissa illallisen jälkeen.
Olemme jälleen kerran tulleet päättäjien parissa kuulluiksi tärkeässä asiassamme ja näyttää siltä, että monikansallisen Fennovoima Oy:n kampeaminen pois Ruotsinpyhtään saaristoa pilaamasta ja kuolevaa Suomenlahtea saastuttamasta on jälleen edennyt kukonaskeleen lähemmäksi luontoa - ja ihmisiä kunnioittavaa ratkaisua.

Hyvää suven jatkoa teille, rakkaat saariston asukkaat. Meidän työmme Ruotsinpyhtään saariston puolesta jatkuu edelleen.

Ystävällisesti,

Paavo Laurikainen
"Pro saaristo" -komitea
Projekti -ja tiedotusvastaava
gsm: 050 3583413
e-mail: paavo.laurikainen@windowslive.com

Ei kommentteja: