torstai 21. toukokuuta 2009

Puurot ja vellit monilla päättäjillä sekaisin

Hyvät saaristolaiset.

Kevät tuli ja toi maalarit rannoille, tässä tapauksessa taivaanrannan maalarit, joita on pesiytynyt kuntien päättäjien runsaaseen joukkoon.
Parin viime viikon ainana ovat uuden Loviisan kunnat ottaneet kantaa eri hankevastaavien ydinvoimahankkeisiin; Fortumin hankkeeseen Loviisan Hästholmenissa ja Fennovoima Oy:n hankkeeseen Ruotsinpyhtään Gäddbergsöllä.

Käydyistä äänestyksistä eri kuntien kunnavaltuustoissa kertoo paikallinen Loviisan Sanomat 18.05.2009 seuraavasti:

"Ruotsinpyhtää kannattaa Fennovoiman ja Fortumin ydinvoimaloita

Ruotsinpyhtään kunnanvaltuusto puoltaa äänin 15-6 Fennovoiman ydinvoimalan rakentamista Gäddbergsön saarelle. Naapurisaarelle Hästholmeniin Loviisan puolelle suunniteltua Fortumin Loviisa 3-ydinvoimalaitosta kannattaa 16 ja vastustaa 3 ruotsinpyhtääläisvaltuutettua. Ruotsinpyhtään valtuusto äänesti ydinvoimasta maanantai-iltana. Kaksi valtuutettua äänesti Fortumin lausunnon kohdalla tyhjää.
Ydinvoimalausuntoja käsiteltiin maanantaina myös Pernajan valtuustossa, jossa kunnanhallituksen äänin 4-4 esittämä ydinvoimakielteinen lausunto kääntyi valtuustossa Fortumille myönteiseksi äänin 12-8.

Pernajan valtuusto ei kuitenkaan halunnut, että ydinvoimalle varataan Hästholmenin lisäksi uusia alueita Itä-Uudenmaan saaristossa eli lausunto oli kielteinen Fennovoiman suunnitelmille rakentaa ydinvoimalansa Gäddbergsölle.

Loviisan kaupunki päätti viime keskiviikkona puoltaa Fortumin uutta ydinvoimaa Hästholmeniin äänin 20-7 ja Fennovoiman hanketta Ruotsinpyhtään Gäddbergsölle täpärästi äänin 14-13.
Arto Henriksson"


Kyseisten hankkeitten etenemistä erittäin läheltä seuranneena kansalaisena voin vain todeta, että valtaosa kunnanvaltuutetuista ei pysty perustelemaan äänestyskäyttäytymistään asiallisin perustein, pitäytyen tosiasioihin ja tutkittuun tietoon, vaan ainoastaan "mutuun", jota heidän korviinsa on kuiskuteltu ja mielikuviin, joita heidän silmiensä eteen on maalailtu. Esimerkiksi Ruotsinpyhtään valtuustossa ei ainoakaan Fennovoima Oy:n hanketta kannattava valtuutettu avannut suutansa, perustellakseen tulevaa äänestyskäyttäymistään salin peräosan täyttäneelle saaristolaisten joukolle.

Vastaava tilaisuus Loviisan valtuuston kokouksessa kertonee meille tärkeän asian "ammattimaisesta" käsittelystä. Aiheesta kirjoitti jälleen Loviisan Sanomat 19.05.2009:

"Loviisa kannatti ”vahingossa” Fennovoiman ydinvoimahanketta

Loviisan valtuuston myönteinen lausunto Fennovoiman ydinvoimalahankkeeseen Ruotsinpyhtäällä syntyi keskiviikkona täpärän äänestyksen tuloksena ilmeisesti vahingossa. Fennovoimalle kielteinen kanta kaatui täpärästi äänin 14-13. Pian kokouksen jälkeen demareiden valtuutettu Sari Eriksson tajusi kuitenkin äänestäneensä vahingossa Fennovoiman puolesta, vaikka tarkoitus oli äänestää vastaan.
- Kokemattomuuteni ja tietämättömyyteni johtivat minut harhaan, sillä luulin edessä olevan vielä uuden äänestyksen, jossa otamme vakavasti kantaa siihen, kumpi ydinvoiman rakennushanke on parempi, Eriksson kertoo.
- Uutta äänestystä ei tullut eikä tule eikä asiaa voida valitettavasti korjata, Eriksson harmitteli eilen.

Ratkaisevan ensimmäisen äänestyksen jälkeen Eriksson äänesti myös toisessa äänestyksessä Fennovoiman lupahakemuksen puolesta. Tuolloin vastakkain oli kaksi Fennovoimalle myönteistä lausuntoehdotusta, joista kriittisempi voitti äänin 14-3, kymmenen äänestäessä tyhjää. Kolmannessa ydinvoimaäänestyksessä Eriksson äänesti Fortumille ”kyllä” selkein luvuin 20-7 päättyneessä äänestyksessä.

Demarivaltuutettu Sari Eriksson selvittelee äänestysmokaansa Loviisan Sanomien mielipidepalstalla tänään. Hän kertoo saaneensa runsaasti yhteydenottoja äänestyskäyttäytymisensä takia. Monet ovat syyttäneet takinkääntäjäksi.

Jos Eriksson olisi äänestänyt aikomuksensa mukaisesti Fennovoimaa vastaan, olisi Loviisan virallinen kanta asettunut vastustamaan Fennovoiman ydinvoimalahanketta naapurikuntaan Ruotsinpyhtäälle. Niin olisi käynyt myös, vaikka Eriksson olisi äänestänyt tyhjää, sillä silloin äänet olisivat menneet tasan, jolloin valtuuston puheenjohtajan Agneta Almin ”ei” -ääni olisi kääntänyt lausunnon kielteiseksi.

Loviisan kaupungin virallinen lausunto Työ- ja elinkeinoministeriölle on kuitenkin Fennovoimalle myönteinen. Sen mukaan Fennovoiman ”ydinvoimalalla olisi kokonaisuudessaan enemmän myönteisiä kuin kielteisiä vaikutuksia, minkä johdosta Loviisan kaupunki suhtautuu myönteisesti Fennovoiman ydinvoimalahankkeeseen”.

Täpärästi hävinneessä vastaehdotuksessa todettiin, että ”Loviisan kaupunki vastustaa ydinvoiman rakentamista Ruotsinpyhtään saaristoon”. Loviisan lausunto ei ole Fennovoiman kannalta ratkaiseva, sillä Loviisalla ei ole hankkeessa veto-oikeutta. Eilen Ruotsinpyhtään valtuusto puolsi Fennovoiman hakemusta äänin 15-6.
Arto Henriksson"


Sopinee toivoa, että edes Suomen hallitus ja eduskunta osaavat tehdä yhteiskunnan kokonaisedun mukaisia päätöksiä, kun tuo kunnan kokonaisedun mukainen päätöksenteko on joillekin valtuutetuille noin vaikeaa.

Paavo Laurikainen
Pro Saaristo -komitea
Projekti- ja tiedotusvastaava

Ei kommentteja: