torstai 9. huhtikuuta 2009

Fennovoima jättää YVA-täydennykset

YLE Uutiset:

"Fennovoiman ydinvoimahanke etenee. Yhtiö jättää ympäristövaikutusten arviointiselvitykseen pyydetyt lisäosat työ- ja elinkeinoministeriöön torstaina.
Ministeriö edellytti täydentäviä selvityksiä muun muassa säteilyonnettomusarviosta, ydinjätehuollosta sekä vesistö- ja luontovaikutuksista. Muilta osin YVA-selvitys sai vihreää valoa helmikuun lopulla.
Fennovoima ehdottaa ydinvoimalan sijoittamista joko Simoon, Pyhäjoelle tai Ruotsinpyhtäälle.
Ydinvoimalan rakentamisessa tähdätään seuraavaksi valtioneuvoston periaatepäätökseen. TEM lähettää päätöshakemuksen lausuntokierrokselle ensi viikolla. Lausuntoja pyydetään kunnanvaltuustoilta, Säteilyturvakeskukselta, ministeriöiltä sekä muilta viranomaisilta ja yhteisöiltä.
Lausuntoaikaa kesäkuuhun asti
Myös yksityishenkilöillä on mahdollisuus jättää lausunto. TEM:n yli-insinööri Jorma Aurelan mukaan Fennovoiman päätösprosessi on pyydettyjen lausuntojen määrässä kaikkien aikojen laajin.
Lausuntokierroksen kulmakiviä ovat erityisesti kunnanvaltuustot. Jos Simon, Ruotsinpyhtään tai Pyhäjoen valtuusto hylkää hakemuksen, ydinvoimahankkeen eteneminen loppuu kunnassa siihen.
Lausunnot tulee jättää 15.6. mennessä; vain Säteilyturvakeskuksen lausuntoa odotetaan syyskuun loppuun saakka.
Periaatepäätöksen siunaa valtioneuvosto, jonka jälkeen se päätyy eduskunnan käsiteltäväksi. Fennovoiman ydinvoimalan rakentamisesta päätettänee eduskunnassa ensi vuoden (2010) alussa."


Pro Saaristo -komitealta on pyydetty TEM:n toimesta lausunto Fennovoima Oy:n keskeneräisen YVA -selostuksen täydennyksistä.

Ei kommentteja: