keskiviikko 11. maaliskuuta 2009

Saattovaltuuston enemmistöllä faktat hukassa!

Maanantaina 09.03.2009 päätti Ruotsinpyhtään kunnanvaltuusto käynnistää Fennovoima Oy:n ydinvoimalaitoksen kaavoitustyöt Ruotsinpyhtäällä, hankevastaavan kustantamana, äänin 14-7.
Enemmistön perustelut päätökselleen olivat vähintäänkin hätiköityjä, josta uutisoi mm. Loviisan Sanomat pääkirjoituksessaan seuraavasti, viitaten samalla tulevaisuuden uusiin päätöksiin:

Uusi Loviisa päättää myös Fennovoimasta!

"Ruotsinpyhtään uusi valtuusto äänesti eilen ensimmäistä kertaa Fennovoiman ydinvoimalahankkeesta Gäddbergsössä. Yhtiön esitys kaavoituksen aloittamisesta hyväksyttiin yllättävänkin selvin luvuin 14-7. Äänestys antoi viitteitä myös Ruotsinpyhtään valtuuston kannasta varsinaiseen periaatepäätöshakemukseen, jonka arvellaan lähtevän lausuntokierrokselle 15.4., jonka jälkeen ministeriö odottaa siihen vastausta kahdessa kuukaudessa eli 15.6. mennessä. Ruotsinpyhtää vastannee kyllä, vaikkei välttämättä yhtä selvin luvuin. Ydinvoimalahankkeen polulla on kuitenkin vielä monta virstanpylvästä, jossa se voidaan tarvittaessa hylätä tai hyväksyä. Yksi tärkeimmistä on eilen alulle laitettu kaavoitusprosessi, jonka loppupää siirtynee väistämättä uuden Loviisan valtuuston päätettäväksi.

Uuden Loviisan valtuusto voi vielä hyväksyä tai hylätä alueen yleiskaavan ja asemakaavan, vaikka Fennovoimalla olisi taskussaan eduskunnan myönteinen periaatepäätös. Ilman kaupungin hyväksymää kaavaa valtioneuvosto ei voi antaa voimalalle rakentamislupaa. Silloin eletään todennäköisesti jo vuoden 2010 syksyä, jolloin Fennovoiman ja Fortumin hakemusten kohtalosta tiedetään enemmän kuin nyt. Siihen saakka sekä Fortumin että Fennovoiman optiot ovat avoinna Loviisan seudulla. Arto Henriksson"


Enemmistön argumentointia Ruotsinpyhtään valtuuston kokouksessa kuvaa parhaiten seuraava keskustan varavaltuutetun, Jorma Pappilan, lausunto, kun puheenjohtaja Asko Vilamaa kesk oli kehoittanut pysymään asiassa:

"Mä olen varamies, eikä minun tarvitse niin asiassa pysyä."

Ei kommentteja: