keskiviikko 11. maaliskuuta 2009

ITÄ-UUDENMAAN YDINVOIMAPÄÄTÖKSENTEOSSA EI VOI OHITTAA UUTTA LOVIISAA

KANSANEDUSTAJAT HAUTALA JA NYLANDER:

"Itä-Uudellamaalla on vireillä kaksi ydinvoimalahanketta, Fortumilla Loviisassa ja Fennovoimalla Ruotsinpyhtäällä. Ydinenergialain mukaan sijaintikunnan tulee puoltaa ydinvoimalan rakentamista alueelleen, ja toisaalta kuntajakolain mukaan lakkaavalla kunnalla ei ole toimivaltaa tehdä päätöksiä asioissa, joiden kuntajaon muututtua katsotaan kuuluvan toiselle kunnalle. Loviisa, Pernaja, Liljendal ja Ruotsinpyhtää ovat yhdistymässä uudeksi kunnaksi. Kunnallisvaalit järjestetään syksyllä 2009. Tilanne on siis tavallista monimutkaisempi.

On tullut tietoon, että työ- ja elinkeinoministeriö aikoo toteuttaa ydinenergialain mukaisen kuntien kuulemisen ennen uuden Loviisan syntymistä.

Kansanedustajat Mikaela Nylander (rkp) ja Heidi Hautala (vihr.) ovat seuranneet tilannetta huolestuneina. Nylander on jättänyt kuntien kuulemisesta kirjallisen kysymyksen, johon odotetaan ministeri Pekkarisen vastausta. Heidi Hautala on äskettäin tiedustellut Kuntaliiton kantaa kysymykseen.

Kuntaliiton johtavan lakimiehen Heikki Harjulan eilen antaman vastauksen mukaan ydinvoimahanke suuntautuu kauas tulevaisuuteen eli uuden Loviisan aikaan, joten asiallisesti toimivallan pitäisi olla uudella kunnalla. Vaikka lausuntoa lähtökohtaisesti pyydetään kyseisenä ajankohtana olemassa olevilta kunnilta, on Harjulan mielestä otettava huomioon myös kuntajakolain 33§.

Sen mukaan lakkautettavan kunnan viranomainen ei saa kuntajaon muutoksesta määräämisen jälkeen päättää asioista, joiden on katsottava kuntajaon muututtua kuuluvan toisen kunnan viranomaiselle ja jotka voidaan sille siirtää.


"Ministeri Pekkarisen puolue, keskusta, esiintyy kuntapuolueena. Ministerillä on nyt tilaisuus osoittaa, että hän kunnioittaa kuntien perustuslaissa turvattuja oikeuksia. Näin hänen tulee huolehtia siitä, että lausunto pyydetään vasta uudelta Loviisalta", Nylander ja Hautala vaativat.

Lue Pekkarisen vastaukset alla olevasta linkistä, kommentit

2 kommenttia:

PS-k kirjoitti...

FST Radio Vega 13.03.2009

"Fullmäktige ger utlåtande om kärnkraft

Det är endast fullmäktigena i Strömfors och Lovisa som är behöriga att ge utlåtande om de planerade kärnkraftsbyggena.

Det här ger näringsminister Mauri Pekkarinen som svar på riksdagsledamot Mikaela Nylanders spörsmål om hörandet av de kommuner som berörs av kommande kärnkraftsbeslut.

Nylander anser att också nya Lovisa borde få ge utlåtande om kärnkraften, men enligt Pekkarinen kan den tillfälliga organisationskommissionen för nya Lovisa inte jämställas med kommunernas fullmäktigen. De egentliga utlåtandena ska i enlighet med kärnenergilagen ges av Strömfors och Lovisa, men utlåtanden begärs också av organisationskommissionen och grannkommunerna, säger Pekkarinen.

Då det gäller Lovisa begärs utlåtanden av grannkommunerna Strömfors, Lappträsk, Liljendal, Pernå och Pyttis. För Strömfors del begärs utlåtanden av grannkommunerna Lovisa, Pernå, Liljendal, Lappträsk, Pyttis, Elimäki och Anjalankoski."

PS-k kirjoitti...

13.03.2009 Loviisan Sanomat Arto Henriksson

TEM:n Pekkarinen: "Vain ydinvoimaloiden sijaintipaikkakunnilta veto-lausunnot"

Loviisan kaupunki antaa Fortumin Loviisa 3-voimalan hakemusta koskevan sijaintipaikkakunnan ratkaisevan veto-lausunnon. Fennovoiman hakemuksen sijaintipaikkakunnan lausunnon antaa Ruotsinpyhtään kunta. Erilliset lausunnot pyydetään myös niiden naapurikunnilta, mutta ne eivät ole ydinenergialain tarkoittamia sijaintipaikkakuntien lausuntoja.

Loviisan kuntajohtajien ministeriöltä jo aiemmin saama tieto vahvistui perjantaina, kun työ- ja elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen (kesk) vastasi kansanedustaja Mikaela Nylanderin tekemään kirjalliseen kysymykseen ydinvoimalahakemusten aikatauluista.
Pekkarisen vastauksesta kertoi ensimmäisenä Yle:n radio Vega.

Nylanderin mielestä päätös pitäisi siirtää nykyisiltä kunnilta uudelle Loviisalle.