Kommer Fennovoima? Faller skogarna?
Projektet utvidgas till Tessjö, Abborfors och landskapet Östra Nyland.
Kartorna finns framlagda till påseende på Ringborg i Tallbacka.
Info på Ringborg 27.9.2008 klockan 10.30,
diskussion i samband med höstens sista sommartorg
som pågår mellan klockan 10.00 och 12.00.
Pro Skärgården- kommitté slår vår fakta på bordet!
Vad svarar Fennovoimas Timo Kallio? Kom, och hör!
Paavo Laurikainen
Pro Skärgården -kommitté
torstai 18. syyskuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
1 kommentti:
Bästa skärgårdsbor!
Kommittén Pro Skärgården har noggrant gått igenom de oåterkalleliga följder som
Fennovoima Oy:s kärnkraftsplaner skulle innebära för skärgården i Strömfors – för den vackra naturen, för land och hav, för flora och fauna, och för människor lika väl. Nu har vi bekymrat uppmärksammat ytterligare en hotbild som planerna för med sig.
För att kunna ansluta sin energiproduktion till stamnätet och kunna sälja el till sina huvudsakliga kunder i norra Finland måste Fennovoima Oy bygga en ny kraftlinje norrut, genom Strömfors skärgård och Tessjö dalgång. Projektet kräver omfattande markanvändningsbegränsningar och byggnadsförbudsområden i Strömfors skärgård och Tessjö dalgång. De här begränsningarna framgår dock inte ur Fennovoimas MKB-beskrivningsskiss: Var ska landskapet kalhuggas för att kraftledningen och stolparna ska kunna byggas? Hur påverkar det här Vahterpää och alla de tiotals bostäder och stugor som endera direkt blir under kraftledningen eller befinner sig alldeles intill den? Kalhyggena blir max. 120 meter breda och skändar landskapet ända från Kampuslandet/Gäddbergsö via Vahterpää, Jomalsund och Tessjö, till riksväg 7. Därifrån dras kraftledningen vidare genom Östnyland till Hikiä nära Riihimäki, en sträcka på sammanlagt 145 km.
Byggandet av kraftledningen förutsätter att all mark som ingår i det ovannämnda området beläggs med ovillkorligt byggnadsförbud. Utöver det följer även andra begränsningar i markägarnas rätt att utnyttja sin mark. Vi har redan ett område i Östnyland som i landskapsplanen finns anvisad som placeringsplats för kärnkraftverk; Hästholmen i Lovisa. Om fullmäktigeledamöterna i Strömfors och styrelsen för Östra Nylands landskapsförbund ser till – nu och också efter kommunalvalet - att enbart detta område utnyttjas för kärnkraftsändamål och resten lämnas utanför, kan stora områden omfattande skärgården, Vahterpää och Tessjö dalgång förbli i det nära nog naturenliga tillstånd områdena i dag befinner sig i.
På Hästholmen finns redan i stort sett färdigt en infrastruktur för ett kraftledningsbygge. Vid behov kan ett tredje kraftverk placeras där, utan skadliga förbud och begränsningar i Strömfors kommun – det vill säga i det som snart blir ”Stor-Lovisa”.
Så här i valtider bör vi kräva tydliga och väl underbyggda svar av alla fullmäktigeledamöter och kommunalvalskandidater gällande hur de ställer sig till olika alternativ i dessa frågor! Det har vi som väljare rätt till, för att vi ska kunna dra våra slutsatser på valdagen.
På vår blogg följer vi naturligtvis med hur projektet utvecklas. Vi informerar närmare per e-post och i november 2008 kommer nästa markägarbrev. Vi ses på Ringborg i diskussionens tecken! PS- k slår vår fackta på bordet! Vad svarar Fennovoimas Timo Kallio?
Vänliga hälsningar,
Paavo Laurikainen, Pro Skärgården -kommitté
Lähetä kommentti