maanantai 25. elokuuta 2008

Fennovoiman hanke jäi vaihekaavan ulkopuolelle

Itä-Uudenmaan maakuntahallituksen kokouksessa 25.08.2008 otettiin kantaa Fennovoima Oy:n ydinvoimalahankkeeseen Ruotsinpyhtään saaristossa. Koska yksimielistä päätöstä ei syntynyt, jouduttiin asiasta äänestämään. Äänin 7 - 3 päätti maakuntahallitus Porvoossa, että Fennovoima Oy:n ydinvoimalahanketta ei oteta mukaan meneillä olevaan vaihekaavaan.
Fennovoima Oy:n hanketta kannattivat Lasse Viren (kok) Myrskylästä, Pertti Halijoki (sdp) Askolasta ja Päivi Uotinen (kok) Loviisasta.
Kaikkien muitten kuntien edustajat vastustivat Fennovoima Oy:n ydinvoimalahanketta Itä-Uudellamaalla, myös Ruotsinpyhtään edustaja, jonka päätöksestä olemme erityisen ilahtuneita ja kiitollisia.
Pro Saaristo- komitea kiittää maakuntahallituksen enemmistöä esimerkillisestä toiminnasta maakuntamme parhaaksi. Työ toimestamme jatkuu Fennovoima Oy:n ydinvoimalahankkeen lopulliseksi torjumiseksi Ruotsinpyhtään saaristosta.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Suoraselkäinen kannanotto puhtaamman Suomenlahden, arvokkaan saaristoluonnon ja rannikon asukkaiden puolesta.

Samantapaisesta Korkeimman Hallinto-oikeuden päätöksestä uutisoi Helsingin Sanomat hiljattain:

"Teollisuuslaitoksen laajennus ei saa viedä naapurien koteja.
Teollisuuslaitoksen laajentumisaikeet ja lisäalueen tarve eivät ole riittäviä syitä muuttaa asemakaavaa niin, että alueen asukkaat saattaisivat menettää kotinsa.

Lue lisää: Helsingin Sanomat 23.8.2008 0:00
"

Kunnallinen päätöksenteko ei siis ole olemassa teollisuusyrityksiä vaan asukkaita varten.

Toivottavasti näin on jatkossakin Ruotsinpyhtäällä.