lauantai 29. maaliskuuta 2008

Piteå kommunledning orolig för Fennovoimas planer

Piteån kunnanjohto Ruotsissa aikoo jättää viranomaisille muistion huolestuneisuudestaan Fennovoiman suunnitelmien johdosta, toteutuisivat ne sitten millä YVA-paikkakunnalla tahansa (Simo, Pyhäjoki, Kristiinankaupunki, Ruotsinpyhtää).

Hela artikeln kan läsas här.

2 kommenttia:

P.E kirjoitti...

Viron puolella voisivat tehdä samanlaiset vetoomuksen huolestuneisuudesta aiheesta 'ei ydinvoimavyöhykettä Uudellemaalle' koska Viro vain lahden toisella puolella. (Kunda melkein vastapäätä).t. P.E.

Anonyymi kirjoitti...

Tanskasta ovat tehneetkin, OL3:sta. Pohjoismaiden Neuvoston ja Pohjoismaiden Ministerineuvoston uutiskirjeestä "Tänään Pohjolassa" 27.3:

"Tanskalaiset huolissaan Suomen ydinvoimalahankkeesta

Suomen viidennen ydinvoimalaitosyksikön rakentaminen huolestuttaa Tanskassa. Tanskalainen parlamentaarikko Kristen Touborg viittaa Greenpeacen julkaisemaan raporttiin, joka on tiivistelmä Säteilyturvakeskuksen virallisesta lausunnosta. Raportissa käsitellään rakennusprosessin aikana syntyneitä ongelmia.
Olkiluodon kolmannen ydinreaktorin rakentaminen on viivästynyt huomattavasti muun muassa betonin laatuongelmien vuoksi. Greenpeacen tiivistelmä käsittelee myös ydinjätteen varastointisuunnitelmiin liittyviä ongelmia sekä osaavan työvoiman ja alihankkijoiden puutetta.

Sosialistisen kansanpuolueen ja Pohjoismaiden neuvoston Tanskan valtuuskunnan jäsen Kristen Touborg panee Suomen tiukille kirjallisessa kysymyksessä. Touborg kysyy Suomen hallituksen näkemystä ja pyytää tekemään selkoa esiin tulleista ongelmista ja Greenpeacen raportista.

Touborg korostaa, että ydinvoimalan tulevaan toimintaan ja ydinjätteen käsittelyyn liittyy turvallisuusriskejä. Ydinvoimaan panostaminen hidastaa Touborgin mukaan uusiutuvaan energiahuoltoon tähtäävää kehitystä, ei pelkästään Suomessa, vaan koko Pohjoismaiden ja Baltian maiden alueella."