Radio Itä-Uusimaa raportoi 28.03.2008:
"Energiayhtiö Fennovoima on kiinnostunut hankkimaan Ruotsinpyhtäältä lisää maata mahdollista ydinvoimalaa varten.
Yhtiö on kysynyt reilulta 50 paikalliselta asukkaalta lupaa arvioida mökkitontin arvo. Reilut 40 asukasta on antanut luvan tontin arvioimiseen.
Taustalla on säteilyturvakeskuksen suositus, jonka mukaan maa-alue noin kilometrin säteellä ydinvoimalasta tulisi olla yhtiön omistuksessa. Fennovoima on jo hankkinut Ruotsinpyhtäältä 600 hehtaaria maata.
Yhtiön ydinvoimalan YVA-selvitys on Ruotsinpyhtään lisäksi meneillään Simossa, Pyhäjoella ja Kristiinankaupungissa."
Kääk. Onneksi olen kilometrin säteen ulkopuolella - mitäköhän tekisin, jos minulta kysyttäisiin, millä hinnalla suostun häviämään tästä epätodellisesta ja järjettömästä yhtälöstä? Olen jo aiemmin täällä todennut, että perintötonttimme arvoa ei rahassa voi mitata - vastaavaa historiaa ei saa mistään, millään hinnalla. Mutta jos lankeaisin suostuttelutaktiikan askeleeseen nro 1: arvioimme vain, ei toki tarvitse myydä, mitäköhän tekisin, jos vastauksena sitten tarjottaisiin vaikka miljoonaa euroa? Eonilla ei rahasta taida suoranaista pulaa olla.
Tsemppiä teille kaikille, joiden elämässä tämä rahan kävely yli ympäristö- ja kulttuuriarvojen on muuttunut henkilökohtaiseksi moraaliseksi valintatilanteeksi.
lauantai 29. maaliskuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
4 kommenttia:
Kansalaiset, medborgare!
Fennovoima Oy:n uutinen on uutinen kaikille muille, mutta ei meille, jotka asumme tai vietämme kesiämme nyt ja tulevaisuudessa Gäddbegsöllä tai Kampuksessa.
Fennovoima saa arvioida maamme ja mantumme, tönömme, talomme, laiturit, puustot, tunnearvot, huussit ja huussien taustat. Saunan taustoista en mitään mainitse. :)
Tämä tapahtuu toukokuun loppuun mennessä vuonna 2008. Odottelemme sitten heidän ystävällisiä tarjouksiaan syyskuun loppuun mennessä vuonna 2008.
Sitten me maanomistajat käsittelemme heidän tarjouksiaan ja annamme heille oman vastauksemme joskus vuoden 2009 puolella. Aika näyttää, mitä sovitaan.
Olkaamme turvallisin mielin!
Hei
Olemmen Gäddbergsöllä monet sitä mieltä, että Fennovoiman ei tarvitse mökkitonttejamme arvioida. Näin haluamme viestittää, että vastustamme koko järjetöntä hanketta.
Tosi asiahan on se, että tonttien todellista markkinahintaa ei saada enää koskaan selville koska ostajia on vain yksi, eli Fennovoima. Taustalla on pakkolunastuksen uhka, joka jo nyt on alentanut tonttimaan hintaa. Yrittäkääpä vain kaupata mökkejänne jollekin muulle taholle kuin Fennovoima, niin saatte selville voimalayhtiön ehdoilla asetetun markkinahinnan.
Ei niin kovin turvallisin mielin.
Arto Viitaniemi
Satunnaista uutistenlukijaa tämä kyllä lohduttaa. 40 asiasta sopinutta, 10 spontaanisti koko teatteria vastaan protestoijaa. Hyvä saaristo! Teette palveluksen, meille kaikille.
Hei!Lukekaa Hesarin juttu 20.3. Ydinvoimalaa torjutaan suojelualuehankkeella Kristiinan-kaupungissa. Vesialueliden omistajat luovuttaneet alueitaan vapaaehtoiseen suojeluun ympäristökeskuksen kanssa.Lunastuslakia ei pidä pelätä koska laki ei mahdollista yksityisen yrityksen tekemiä pakkolunastuksia.Kyse on maanomistajien ja ympäristökeskuksen välisestä asiasta jota ei käsitellä k.hallituksessa tai valtuustossa. Mielenkiintoista.terv.P.E
Lähetä kommentti