torstai 15. tammikuuta 2009

Fennovoiman uutisankka!

Fennovoima OY on toimittanut periaatepäätösanomuksensa (PAP) Työ- ja elinkeinoministeriölle (TEM) 14.01.2009 ja ilmoittanut, että Ruotsinpyhtään sijoituspaikkavaihtoehdoista on poistettu Kampuslandet.
Media on mennyt Fennovoima OY:n vipuun ja on antanut uutisoinnissaan ymmärtää, että osa Ruotsinpyhtään saaristoa jäisi Fennon hankkeen ulkopuolelle.
Näin ei ole!
Fennovoima OY:n PAP kertoo selkokielellä seuraavaa sivulla 120 otsikolla:

"Arvioitavat toteutusvaihtoehdot
Ydinvoimalaitoksen vaihtoehtoiset sijaintipaikat ovat (kuva 3A-1):

– Hanhikiven niemi Pyhäjoen kunnassa...
Kampuslandetin saari ja Gäddbergsön niemi Ruotsinpyhtään kunnassa...
– Karsikkoniemi Simon kunnassa... "

Tosiasiassa mitään merkittävää muutosta ei Ruotsinpyhtään saariston raiskaamisessa Fennovoiman toimesta tapahdu. Kampuslandet ja Gäddbergsö ovat edelleen mukana Fennovoima OY:n hankkeen Ruotsinpyhtää vaihtoehdossa, joten Ruotsinpyhtäällä Fennovoima jatkaa kaikin mahdollisin keinoin Ruotsinpyhtään saariston muuttamista teollisuusalueeksi havittelemassaan laajuudessa:

1. Kuolevaa Suomenlahtea kuormitettaisiin lauhdevesillä.
2. Koko Kampuslandet ja Gäddbergsö tulisivat jäämään teollisuusalueeksi.
3. Saareen louhittaisiin vaihtoehtoisia lauhdevesien purkutunneleita Gäddbergsöltä Kampuslandetin eteläkärkeen, useita kilometrejä.
4. Maakuntakaavaan tulisi merkintä laajasta ydinvoimala-alueesta.
5. Saariston alkuperäinen käyttötarkoitus muutettaisiin.
6. Alueelle laadittaisiin kattava osayleiskaava ja asemakaavoja.
7. Gäddbergsöltä Kampuslandetille rakennettaisiin joko tunneli huoltoliikennettä varten tai vaihtoehtoisesti silta.
8. Yhtiöltä puuttuu edelleen maa-alueita hankkeensa toteuttamiseksi, joten sekä Fennovoima OY, Destia että Fingrid joutuvat lunastamaan maanomistajien maita tai rajoittamaan maankäyttöä ja rakentamista laajoilla alueilla saaristossa.
9. Kallioita louhittaisiin satojatuhansia kuutiometrejä sepeliksi.
10. Uusia teitä ja voimajohtokatuja rakennettaisiin.
11. Tuhansien rakennustyöntekijöitten majoitusalueen sijainti saaristossamme on vasta Fennolla hakusessa, jne...

Jo alun alkaen me saaristolaiset olemme toimineet päättäväisesti sen puolesta, että koko Fennovoiman hanke torjutaan Ruotsinpyhtään saaristosta tänne kuulumattomana teollisen toiminnan muotona ja tämä työ tulee jatkumaan, kunnes fennovamman uhka saariston yltä ja "alta" poistuu.
Alla olevista linkeistä pääsette lukemaan lisää "hävityksen kauhistuksesta".

Ystävällisesti,

Paavo

Se, Laurikainen
Pro Saaristo -komitea

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

PAP-hakemuksen liitetiedoista huolimatta toivon, että voimme luottaa tässä Fennovoiman sanaan. Liitteet todennäköisesti tehty aikaisemmassa vaiheessa, eikä niitä ole muisetttu muuttaa hakemuksen jättämisen yhteydessä...

Tällä ei kuitenkaan ole suurempaa merkitystä kokonaisuuden kannalta. Vaikka Kampuslandet jäisi pois sijoitusvaihtoehtona, tulisi laitoksen sijoittaminen Ruotsinpyhtäälle muuttamaan sekä Gäddbergsötä että Kampuslandetia lopullisesti. Jos sijoitetaan Gäddbergsölle, otetaan kuitenkin jäähdytysvesi Kampuslandetilta minne myös lauhdevedet osittain viedään. Tarkoituksena on myös rakentaa tieyhtys Kampuslandetiin, samoin kuin Gäddbergsön eteläosiin. Tämä tulee tarkoittamaan, että Gäddbergsö tuhotaan niin pohjoisessa kuin etelässä ja samalla otetaan myös Kampuslandet. Lisäksi pitää otta huomioon muut tieyhteydet ja voimajohdot.

Törkeintä koko PAP-hakemuksessa on, ettei YVA:n valmistumista ole viitsitty odottaa eikä uskalleta ilmoittaa ensisijaista sijoituspaikkakuntaa. Mikäli toivotaan poistuvan Ruotsinpyhtään kunnan päättävän asiasta, se osoittaa myös röyhkää piittaamattomuutta demokratiaa kohtaa.

Eddania lainatakeni:
"Liten sjö, liten strand,
små är människorna sinnen."

Andreas Nyberg,
Helsinki/ Vahterpää