TEM:n järjestämä yleisötilaisuus Ruukin työväentalolla ei antanut vastauksia saaristolaisten kysymyksiin. Puhetta kyllä riitti myöhäiseen iltaan täydessä tuvassa, mutta Fennovoiman hanke ei sinne pysähtynyt.
Kaksi asiaa kävi selväksi:
1. Pro Saaristo -komitean tulee laatia veret pysäyttävä arvio Fennovoiman hankkeesta
2. Saattaa se kaikkien päättäjien tietoon tasavaltamme huipulta hallitukseen, eduskuntaan, maakuntaamme ja omaan Ruotsinpyhtään kuntaan, sen valtuutetuille.
Muuta tietä ei ole.
Fennovoiman kannatus maakunnassamme on vähäistä. Meidän on syytä pitää asiallisesti perustellen huolta siitä, että sen kannatus vähenee entisestään.
Thomas Rosenberg, uusi kunnanvaltuutettu Lovisassa, kirjoitti käydyistä kuntavaaleista oivallisen "tilannekatsauksen" Loviisan Sanomiin:
"Vaalien alla tehtiin monia mielipidemittauksia, mm. ydinvoimasta. Ja tärkeä kysymys toki on, ylittäähän nyt mahdollisesti rakennettavat laitokset elinkaarensa suhteen monin verroin uusien valtuutettujen aika- sekä poliittisen vastuunkantohorisontin.
Kaikissa mittauksissa tendenssi oli sama: lisärakentamisen kannatus vaikuttaa massiiviselta, niin kunnallisehdokkaiden kuin asukkaiden keskuudessa. Sekä Loviisan Sanomien (LS 21.10.) että Östra Nylandin (ÖN 11.10. ja 21.10.) tekemissä gallupeissa kannatusluvut olivat, riippuen kysymyksenasettelusta, 70-85 prosentin luokkaa, eli harvinaisen selvät.
Onko mielipiteissä todellakin tapahtunut näin suuria muutoksia aikaisempaan? Ja mitä voimme sanoa äänestystuloksesta, kun meillä nyt on siitä tilastot? Miten äänestäjien äänet jakautuivat eri ehdokkaiden kesken, kun heidän kannanottonsa ydinvoiman suhteen oli ennalta tiedossa, mm. mainittujen gallupien ansiosta?
Yritän tässä valottaa näitä kahta kysymystä. Eli miten on tulkittavissa huomattava ydinvoimamyönteisyyden kasvu, ja mitä voimme sanoa äänestäjien ydinvoimamielipiteistä, heidän eri ehdokkaille antamansa tuen valossa. Jälkimmäisen suhteen pohjana on LS:ssa julkaistu ehdokkaiden vaalikysely (LS 21.10.) sekä ehdokkaiden saamat äänimäärät (ÖN 28.10.). Kiitän Kurt Rönnqvistiä osasta numeromateriaalia.
Aloitetaan Loviisasta. LS:n kyselyn perusteella ydinvoimaan suhtautui täysin kielteisesti 13 ehdokasta (8 rkp:läistä, kaikki 4 vihreätä sekä yksi demari). Heidän yhteinen äänimääränsä oli 914, eli 24,1, % äänistä (3797) (huom. luvut ovat ennen viimeistä tarkistuslaskentaa). Ottaen huomioon, että kyseisten ehdokkaiden ydinvoimakannanotot ovat olleet yleisesti tiedossa, luvut antanevat osviittaa siitä, miten mielipiteet ydinvoimaa kohtaan jakautuvat. Eli kannattajien osuus loviisalaisista on noin kolme neljännestä.
Huomionarvoista on muuten äänten jakautuminen rkp:n sisällä: lähes puolet rkp:n äänistä annettiin ydinvoimaa selkeästi vastustaville ehdokkaille, eli 48,8 % (607) puolueen äänistä (1245). Ydinvoimakriittisyys on siis edelleen osittain kieleen sidottu asia.
Miten selittää tämä ydinvoimamyönteisyys Loviisassa? Näkisin siihen neljä keskeistä syytä. Ensiksi huomattava osa loviisalaisista, ehkä n. puolet, on koko ajan suhtautunut ydinvoimalaitoksen läsnäoloon melko positiivisesti - tuohan se merkittävästi työpaikkoja ja verotuloja. Toiseksi nykyiseen asiantilaan on pakostakin vuosien mittaan totuttu, eikä varsinaisia vaihtoehtoja näytä tarjoutuvan. Eli, mikäli ydinvoimaa on pakko rakentaa lisää, tulkoon sitten tänne jotta voisimme siitä edes jotain hyötyä!
Kolmanneksi osa aiemmista kriitikoista on varmaan aidosti muuttanut mielipidettään ydinvoimasta, etenkin ilmastokeskustelun myötä. Ja neljänneksi syntynyt kilpailutilanne Fortumin ja Fennovoiman (ja ennen sitä E.ON) välillä, joka tehokkaasti on lietsonut ydinvoimamyönteisiä mielialoja.
Kaksi ensimmäistä syytä ovat hyvin tuttuja kaikilla ydinvoimapaikkakunnilla; myönteisyys on huomattavasti muita paikkakuntia suurempi. Ei siksi, että ydinvoimapaikkakunnilla asuvat olisivat huomanneet ydinvoiman olevan hyvä ja turvallinen (kuten ydinvoimayhtiöt mielellään itse asian tulkitsevat) vaan siksi, etteivät he jaksa koko ajan olla huolissaan ja torjuvat mielestään koko asian.
Varsinkin Fennovoiman/E.ON:in astuminen areenalle on selvästi nostanut kannatuslukuja. Mikäli emme pääse ydinvoimasta eroon, niin uusi pytty on ainakin rakennettava omalle paikkakunnalle, eikä naapurille! Eli reaktio on täysin vastakkainen sille mitä yleensä väitetään leimaavan mielipiteitä ydinvoimasta, eli NIMBY, Not in my back yard. Täällä huuto kuuluu selvästi OIMBY, eli Only in my back yard!
Tämä oli selvästi nähtävissä jo E.ON-kamppailun aikana runsas vuosi sitten, jolloin saksalaisen jättiyhtiön yritys nousta maihin Fortumin porstuassa kertaheitolla nosti Fortumin osakkeita mielipidepörssissä. Jos ovat loviisalaiset aiemmin sulattaneet Fortumin niin nyt he tuntuvat rakastavan sitä!
Entä miten asiaan suhtaudutaan naapurikunnissa? Ensin Ruotsinpyhtää, eli toinen suunniteltu ydinvoimapaikkakunta. Mikäli katsomme uusien valtuutettujen äänimääriä, ja vertaamme niitä LS:n kyselyyn, huomamme mielenkiintoista kyllä, että Fortumin kannatus on huomattavasti Fennovoimaa suurempi. Fortumin lisärakentamista kannattavat ovat saaneet 75,7 % äänistä, verrattuna Fennovoimaa kannattaviin, jotka keräsivät ainoastaan 40 % äänistä.
Fennovoima-vaihtoehdon kohdalla ProSaaristo on laskenut ääniä myös kaikkien ehdokkaiden kohdalla, ja ne jakaantuvat lähes tasan: 37,2 % (546) on äänestänyt Fennovoimaa kannattavia ehdokkaita ja 36,5 % (536) sitä vastustavia, sekä 26,3 % (387) ehdokkaita joiden kannasta ei ole tietoa.
Mikäli laajennamme fokusta koskemaan koko uutta suurkuntaa (ilman Lapinjärveä) kuva on vastaavanlainen. Uusien valtuutettujen äänet jakaantuivat seuraavasti (huom. tämäkin ennen viimeisiä tarkistuksia): lisärakentamista Hästholmenille kannattaa 71,2 % (146) ja vastustaa 22 % (45). Fennovoiman suunnitelmia Ruotsinpyhtäälle taas kannattaa 22,4, % (46) ja vastustaa 66,8 % (137).
Jos katsomme uusien valtuutettujen henkilökohtaisia äänimääriä, ydinvoimamielipiteet jakaantuvat seuraavasti: kyllä Fortum/Hästholmenille 63,6 % (3334), ei 26,1 % (1367), en tiedä 4,6 % (239). Kyllä Fennovoima/Ruotsinpyhtäälle 18,3 % (957), ei 64,2 % (3365), en tiedä 11,8 % (618).
Minkälaisia johtopäätöksiä voimme tästä vetää? Ensinnäkin, että ydinvoimamyönteiset mielialat ovat ilmeisesti kasvaneet koko suurkunnan alueella, mutta kuitenkin selvästi vähemmän kuin Loviisassa. Toiseksi, että kannatus koskee nimenomaan Fortumia eikä Fennovoimaa. Fennovoimaa vierastetaan koko maakunnassa, eikä pelkästään Ruotsinpyhtään saaristossa, kuten yhtiö itse mielellään asian näkee. Ja kolmanneksi: Fennovoiman kannatus on Ruotsinpyhtäälläkin varsin kohtalainen verrattuna Fortumin kannatukseen. Tai kääntäen: Fennovoima ei saa kannatusta missään Ruotsinpyhtäätä lukuunottamatta, ja sielläkin rajallisesti, jääden selvästi Fortumin varjoon.
Kunnallisvaalien tuloksena saatu kuntalaisten selkeä Fortumin vaihtoehtoa puoltava, mutta Fennovoimaa pääsääntöisesti vastustava kanta olisi ehdottomasti huomioitava tulevassa päätöksenteossa, sekä paikallisella (Ruotsinpyhtää), alueellisella (uusi Loviisa sekä maakunta) että valtakunnallisella tasolla (TEM). Uuden suurkunnan asukkaat ovat ilmeisesti osin, ja pitkin hampain, hyväksyneet ydinvoiman osana heidän kohtaloaan – mutta tämä koskee nimenomaan jo tuttua paikkaa ja yhtiötä, eli Hästholmenia ja Fortumia. Fennovoiman suunnitelmilla ei ole tukea, ei äänestäjien eikä valtuutettujen keskuudessa."
Näin Thomas Rosenberg Loviisan Sanomissa
Kuten huomaatte, rakkaat saaristolaiset, me emme ole yksin. Päättäjien selvä enemmistö vastustaa Fennovoiman ydinvoimalahanketta Ruotsinpyhtäällä.
Ystävällisesti,
Paavo Laurikainen
Pro Saaristo -komitea
maanantai 10. marraskuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti