FST 16.10. 2007
Strömforspolitiker besluter om kärnkraft
På tisdagskvällen ska Strömfors kommunstyrelse ta ställning till om det finns anledning att föreslå för fullmäktige att kommunen ska inleda ett samarbete med Fennovoima för att utreda om Strömforsskärgården lämpar sig för ett kärnkraftverk. Fullmäktige fattar det slutgiltiga beslutet i frågan på måndag.
Kommundirektörens föreslår ett samarbete med Fennovoima och föreslår också att kommunen ställer sig positivt till Fennovoimas planer på att starta en miljökonsekvensbedömning för öarna Lövö, Kampuslandet och området Gäddbergsön.
Kommundirektör Risto Nieminen menar att det att kommunen understöder att Fennovoima gör en miljökonsekvensbedömning inte nödvändigtvis betyder att Strömfors godkänner bygget av ett kärnkraftverk efter det att miljökonsekvensbedömningen är färdig.
Inför fullmäktigebehandlingen har föreningen Skärgårdens vänner i Strömfors skickat ett brev till fullmäktigeledamöterna där de uppmanas ta ställning till en rad frågor innan beslutet fattas på måndag. Föreningen har en kritisk inställning till Fennovoimas planer. När Strömforsborna informerades om planerna skrev ett 100- tal genast på en adress mot kraftverksplanerna.
Borgåbladet 16.10.2007
Strömfors med i kärnkrafts-mkb
I Strömfors går tankarna i den riktningen att kommunen går med i
Fennovoimas MKB-utredning om kärnkraftverk i Strömfors skärgård.
Skärgårdens vänner i Strömfors skickade nyligen ett brev till
kommunpolitiker och ber dem ta ännu en funderare på planerna.
Läs mera:
www.borgabladet.fi/artiklar/artikel/1265/?page=1
www.loviisansanomat.net 16.10.2007
Fennovoima kiinnostunut myös Pyhtään Munapirtistä
Fennovoima kertoi eilisiltana suunnitelmistaan Ruotsinpyhtäällä
Fennovoiman toimitusjohtaja Tapio Saarenpää sekä ydintekniikkajohtaja Juhani Hyvärinen vastaanottivat Vesa Noroviidan ydinvoimaa vastustaneen mielipidekirjoituksen eilisiltana Ruotsinpyhtään kunnantalon pihamaalla.
Ruotsinpyhtään kunnanhallitus päättää tänään illalla kannastaan Fennovoiman aikeisiin aloittaa uuden ydinvoimalansa ympäristövaikutusten arvioinnit kunnan alueella. Eilisiltana Fennovoiman Oy toimitusjohtaja Tapio Saarenpää sekä ydintekniikkajohtaja Juhani Hyvärinen esittelivät suunnitelmiaan sekä vastailivat kunnan päättäjien kysymyksiin kunnantalolla järjestetyssä ydinvoimaseminaarissa. Tilaisuuteen olivat saapuneet useimmat valtuuston ja hallituksen jäsenistä sekä lisäksi myös teknisenlautakunnan ja sosiaalilautakunnan jäseniä.
Valtuuston puheenjohtaja Asko Vilamaa luonnehti tilaisuutta seminaariluonteiseksi keskustelutilaisuudeksi jossa päättäjät saivat esittää erilaisia kysymyksiä.
-Minun mielestä Fennovoiman edustajat vastasivat hyvin ne asiat mitkä he tiesivät mutta monet asiat jäivät vielä auki odottamaan mahdollisia selvityksiä, Vilamaa sanoi.
Ennen tilaisuuden alkua kunnantalon edustalla oli yhden miehen mielenosoitusta pitämässä entinen ruotsinpyhtääläinen Vesa Noroviita. Hänen banderollissa epäiltiin, ettei Fennovoiman takana olisikaan muita kuin saksalainen E.ON. Noroviidan kanssa juttusille pysähtyivät myös Fennovoiman Saarenpää sekä Hyvärinen. Saarenpään mukaan vihjailut siitä, että suomalaiset yhtiöt olisivat vetäytymässä Fennovoiman takaa, eivät mitenkään pidä paikkaansa.
-Nyt on sellainen virheellinen tieto tässä. E.ON:in osuus on kolmannes ja E.ON:n ydinvoimaosaamista tarvitaan tässä hankkeessa. Suomalaisilla yhtiöillä on enemmistö eli kaksi kolmasosaa Fennovoimasta ja halukkuutta tulla mukaan on runsaasti, Saarenpää kertoi. Noroviidan mielestä kunnan tulisi tehdä kielteinen päätös saman tien eikä mitään YVA-selvityksiä pidä tehdä ollenkaan. Saarenpää oli odotetusti toista mieltä.
”Ensin selvitetään ja sitten päätetään”
-Mielestäni on fiksua, että ensin selvitetään ja sitten vasta päätetään. Niin se prosessi lain mukaan pitää mennäkin. Samoin menetellään muidenkin isojen hankkeiden kohdalla, Saarenpää sanoi.
-En silti halua mitenkään väheksyä sun mielipidettä tässä asiassa, Saarenpää lisäsi. Lyhyen sananvaihdon päätteeksi miehet kättelivät kohteliaasti ja Fennovoiman edustajat astuivat kunnantaloon.
Kunnanhallitus päättää Fennovoiman hankkeen jatkotoimista tänään kello 18.00. Kunnan virallinen kanta YVA-aikeisiin ratkeaa valtuuston kokouksessa ensi maanantaina. Hanketta vastustavat saariston asukkaat ja kesämökkiläiset ovat aikoneet saapua yhteiskuljetuksella kokouspaikalle maanantaina. Fennovoima on kutsunut Kampuslandetin ja Gäddbergsön eteläpuolen asukkaita ja mökkiläisiä tiedotustilaisuuteen Ringborgiin ensi viikon torstaina.
Fennovoima tapasi Pyhtään kunnanjohtajan
Fennovoima tiedusteli eilen myös Pyhtään kunnanjohtajalta Olli Ikoselta kunnan näkemystä mahdollisten maaperätutkimusten käynnistämiseksi Verssonkankaan alueella Pyhtään Munapirtissä. Yhtiö on tiettävästi kiinnostunut alueesta, jonka Imatran Voima Oy aikanaan osti Tomas Oy:ltä hiilivoimalan rakentamista varten. Myöhemmin voimayhtiö luopui hiilivoimalahankkeesta ja alue päätyi lunastusmenettelyn kautta Pyhtään kunnalle. Verssonkangas oli Gäddbergsön ja Hästholmenin tapaan esillä, kun 1960-luvun lopulla Suomessa etsittiin sopivia paikkoja ydinvoimaloille. Natrin mukaan nämä alueet käydään ”karttaharjoituksena” alustavasti läpi ennen päätöksiä YVA-selvityksiin valittavista sijoituspaikoista.
Natri täsmensi myöhemmin illalla, että yhtiön rakentamisjohtaja Timo Kallio oli eilen matkalla Ruotsinpyhtäällä, ja pyysi samalla eilen kello 16 tapaamista Pyhtään kunnanjohtaja Ikosen kanssa. Pari tuntia myöhemmin tiedon tapaamisesta julkisti Pyhtään kunnanhallituksen puheenjohtaja Mervi Liimatainen Huutjärvellä pidetyssä kuntauudistusinfossa.
-Meillä ei ole Pyhtäältä vielä mitään teknistä tietoa. On vielä aivan avoinna jatkuuko yhteydenpito Pyhtäälle tämän pidempään. Jos se jatkuisi, niin ehdotimme, että järjestäisimme kunnassa ensin kaikille avoimen tiedotustilaisuuden kuten oli Ruotsinpyhtällä ja muualla on ollut, Natri kertoi eilisiltana, ja lisäsi, että pallo on Pyhtään kunnalla.
Fennovoiman toimitusjohtaja Tapio Saarenpään mukaan yhtiö perehtyy parhaillaan vaihtoehtoisiin sijoituspaikkoihin, joista YVA-selvityksiä varten valitaan lähiviikkoina ”enemmän kuin yksi”.
-Näiden paikkojen valinnat ja YVA:n valmistelut eivät välttämättä valmistu samaan aikaan, vaan voi olla, että jokin paikka ilmoitetaan aikaisemmin. Se ei silti merkitse, että vain se paikka olisi tullut valituksi, Tapio Saarenpää muotoili eilen.
Arto Henriksson
HBL 13.10.2007
Tre bolag vill bygga reaktorer
Finland kan få åtta kraftverk
Ifall alla tre bolag som just nu vill bygga nya kärnkraftverk lämnar in ansökan får regeringen tre nya kärnkraftverk att ta ställning till. Då får regeringen bedöma hur många nya reaktorer som byggs i Finland.
Först måste bolagen avgöra om de är beredda att lämna in ansökan om principbeslut till regeringen. Det sker när miljöprövningsprocessen är slutförd, säger konsultativa tjänstemannen Jaana Avolahti vid handels- och industriministeriet.
För närvarande har ministeriet två processer för miljöprövning av kärnreaktorer under behandling. De är Industrins Krafts utredning om en fjärde reaktor i Olkiluoto samt Fortums utredning omen tredje reaktor på Hästholmen i Lovisa. Deras ansökan om principbeslut väntas 2008.
Fennovoima har inte ännu lämnat in sitt miljöprövningsprogram till ministeriet. Ifall bolaget gör det får det samma behandling som de övriga två.
- Även om Fennovoima lämnar in sin ansökan om principbeslut till statsrådet senare än de andra får bolaget en likvärdig behandling, säger Avolahti.
Enligt Avolahti bedöms kärnkraften enligt vad som är till landets fördel, vårt energibehov samt miljö- och säkerhetsaspekter. Om alla ansökningar fyller kraven och regeringen anser att de lämpar sig för Finland kan regeringen i teorin låta alla tre ansökningar gå vidare till riksdagen. Det är alltså teoretiskt möjligt att Finland en dag sitter med åtta reaktorer. Men regeringen kan göra sin bedömning så att endast ett eller inget förslag går vidare.
- En central fråga blir vilken energi vi behöver samt säkerheten, säger Avolahti.
Miljöprövningsprocessen består av två skeden. Först redogör byggherren för sin uppfattning och projektets konsekvenser för miljön. Kommuninvånarna informeras och de får lämna in skriftlig åsikt. Myndigheter och samfund samt närliggande länder meddelar sin åsikt. På basis av åsikterna utformar handels- och industriministeriet ett utlåtande.
Efter detta går processen in i fas två där man begär nya åsikter av myndigheter, samfund och kommuninvånare men också ministerier. Utgående från detta skriver handels- och industriministeriet sitt slutliga utlåtande. Hela miljöprövningsprocessen beräknas ta ett eller två år i anspråk. Teollisuuden Voima och Fortum har kommit så långt att de är på väg in i fas två.
När bolagen är klara med miljöprövningen måste de besluta om de fortfarande är intresserade av att bygga. Om svaret är ja, lämnar de in ansökan om principbeslut att bygga ett nytt kärnkraftverk till statsrådet och då är det politikerna som avgör om något - eller några - projekt får godkänt.
SONJA HELLMAN
YLE Uutiset 12.10.2007
Suomen uuden ydinvoimalan mahdollinen sijoituspaikka aiheuttaa huolta Ruotsissa.
Ruotsin radion suomenkielisen Sisuradion haastattelemien Ruotsin ympäristöpuoleen jäsenten mielestä päätös ydinvoimalan sijoituspaikasta ei ole pelkästään Suomen asia.
Ydinvoimayhtiö Fennovoima selvittää parhaillaan ydinvoimalan mahdollisia sijoituspaikkoja kuudella paikkakunnalla, joista Simo, Kristiinankaupunki ja Pyhäjoki sijaitsevat rannikolla, lähellä Ruotsia.
Fennovoima lupaa kuulla ruotsalaisten mielipiteitä ympäristövaikutusten arvioinnin yhteydessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti