HBL 20.09.2007
Ledningen förnyas i Olkiluoto
Kärnkraftsbygget i Olkiluoto dras med stora förseningar och kvalitetsproblem. Nu har också två av de sju personerna i projektledningen lämnat byggföretaget Industrins kraft (TVO).
EURAÅMINNE
– Det ligger ingen dramatik i det här. Två medarbetare beslöt av personliga skäl att lämna projektet och gå vidare. Sådant är livet, sade projektchefen Martin Landtman då han presenterade nyheten under kraftverksprojektets rutinmässiga information i Olkiluoto i går morse.
De som avgått är byggnadschefen Timo Kallio som tog jobb på ett annat företag och kvalitetschefen Markku Pitko som ville bli fri företagare. Deras uppgifter har nu övertagits av Mikko Winter och Olli-Pekka Luhta som vardera hör till TVO:s ordinarie personal.
Enligt Landtman har projektets ledning varit ovanligt oföränderlig under de fyra år som man byggt på kärnkraftverket. Det normala är också att projektorganisationens uppgifter småningom inlemmas i moderbolaget när projektet framskrider mot sin fullbordan.
En händelse
Dit är det ändå förargligt länge och Timo Kallio som Hbl når i Esbo säger skämtsamt att han bara följde den ursprungliga tidtabellen då han avslutade jobbet som byggnadschef i augusti. Kallio bekräftar Landtmans uppgift om att han avgick för att han fick ett lika intressant arbete minus de långa resorna Helsingfors - Olkiluoto. Kallio är nu byggnadschef på bolaget Fennovoima som aspirerar på att få bygga landets sjätte kärnkraftverk.
Men Kallio säger också att de många förseningarna och problemen med bygget i Euraåminne var en bidragande orsak till att arbetet inte mera kändes inspirerande.
Kallio säger att det ledde till "en hel del ryktesbildning" då det blev känt att både han och kvalitetschefen Pitko sagt upp sig. Men det var en händelse, också att det skedde på samma dag, säger han.
Pitko som bor i Björneborg vägrar att kommentera uppsägningen överhuvudtaget. Han har inte ännu startat det företag han planerar.
Tyst om tidtabellen
Enligt de uppgifter som nu gäller skall kärnkraftverket kunna producera ström för elnätet år 2011, två år senare än den ursprungliga planen. Landtman säger att TVO inte kommer att justera de uppgifterna förrän år 2009, för att inte igen råka ut för att de publicerade tidtabellerna inte håller.
Landtman beskrev också detaljerat det aktuella byggnadsskedet och de problem som man haft med att få tillräcklig kvalitet på dels reaktorns skyddskåpa, dels dess huvudrörsystem. Problemen med skyddskåpan har fördröjt dess montering med åtminstone ett par månader, säger han.
Tillverkarkonsortiet Arevas projektchef Philippe Knoche säger att man kommer att vara klar med testningen av de stora rören omkring årsskiftet.
Vid samma tidpunkt kommer man att få turbinhallen under tak och då kan man börja installera turbinerna.
MATHIAS LUTHER
torstai 25. lokakuuta 2007
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti